שנה טובה ה'תשפ"ב

סיכום השנה המסורתי בעמדת תצפית. והפעם, סיכום השנה העשירית – מה שיפתח את תקופת חגיגות העשור, שיימשכו עד יום ההולדת העשירי של העמדה, ב-14.10.21.

השנה פרסמתי 50 רשומות בעמדה, (כולל זו), שהביאו אותנו לחציית קו 700 הרשומות (כולל רשומות פרשת השבוע מהפלטפורמה שקדמה לעמדת תצפית, ולא כולל הרשומות הרבות במדורים השונים של "פרקי אבות". זה קצת פחות מהשנה שעברה, אבל יותר מהשנים שלפניה. עיקר הירידה היתה בחודשי האביב, שבהם פרסמתי רק רשומה או שתיים בכל חודש. היתה לי תקופה של ירידה בפרודוקטיביות, שאני לא בטוח איך להסביר אותה, חוץ מאולי ההשפעה הנפשית של איבוד האליפות של מכבי… באוגוסט כבר חזרתי לחמש רשומות, בדומה לחודשים המוקדמים של השנה, ואני מקווה להמשיך במגמה הזו.

שלוש עשרה רשומות השנה נכתבו כחלק מסדרת "השלום החסר", שנוצרה על בסיס קטעים מעניינים מספרו של דניס רוס על התהליך המדיני במזרח התיכון בתקופתו. הרשומות של השנה עסקו בתקופת ממשלות נתניהו (הראשונה) וברק, והן הצטרפו לעשר רשומות שעסקו בתקופת ממשלות שמיר ורבין.

שתים עשרה רשומות עסקו בפרשת ילדי תימן. בין היתר הצגתי פיתרון אפשרי לשאלת גורלה של ילדה, פתרון שלצערי ולמיטב ידיעתי נראה שקרובי המשפחה ומי שליוו אותם העדיפו שלא למצות את בדיקתו. הבאתי עוד ארבע דוגמאות (1, 2, 3, 4) שמציגות מדוע הספר של נתן שיפריס העוסק בפרשה, "ילדי הלך לאן?" הוא ספר גרוע, וגם פרסמתי את התשובה הארוכה לשאלה הזו – מאמר ביקורת מקיף ומפורט על הספר. בנוסף, הבאתי שלוש התייחסויות ביקורתיות לנייר עמדה ועצומה שפורסמו בדרישה לחשוף חומרים חסויים, לכאורה, הקשורים בפרשה (1, 2, 3)

תשע רשימות נוספות עסקו בענייני כלכלה, כמחציתן בתחומי החקלאות והחלב. שמונה רשומות עסקו בפוליטיקה, ורשומות נוספות עסקו בציונות, בערבים אזרחי ישראל ובפלסטינים. רשומה אחת בלבד , לצערי, נוספה לגלריה, בעיקר בגלל שילוב בין מצלמה מסורבלת יחסית למיעוט טיולים.

מבחינת הפופולריות, רשומה שניסתה להציע סדר בבלאגן הפוליטי שעברנו היתה הנצפית ביותר מבין הרשומות שנכתבו השנה, והגיע קרוב מאוד ל-1,200 צפיות. ובכלל, נראה שרשומות על אקטואליה פוליטית זוכות לפופלריות יחסית. מבין הרשומות הותיקות יותר, צועדת בראש הרשומה הפופלריות ביותר של העמדה, "חסר גלגל? אני הגלגל!" שעברה השנה את 1,200 הצפיות. בנוסף היו פופלריות רשומת ההסבר הקצר מדוע הספר של שיפריס על ילדי תימן הוא ספר גרוע, ורשומות בעקבות שירים שנהנות מדירוג גבוה בגוגל, כמו "גם השנה" ו"מצבת השטן".

שתי רשומות הגיעו לפרסום בבמות חיצוניות: הרשומה על הרצל ומבשר הלאומיות הכורדית עבדאללה ג'וודת, שנכתבה ביחד ד"ר רונן זיידל, חוקר עיראק, פורסמה במוסף הספרים של "הארץ". מאמר הביקורת הארוך על ספרו של שיפריס, שנכתב ביחד עם ד"ר אבי פיקאר, פורסם בכתב העת "השילוח".

לעמדת תצפית יש כיום 169 עוקבים במייל ובמערכת וורדפרס, ובעמוד הפייסבוק יש לה 763 מחבבים, שמעט יותר מ-100 מהם הצטרפו במהלך השנה החולפת. מלבד ההתברגות לתוצאות החיפוש של גוגל, במציאות של היום תפוצה (עבור מי שלא קונה אותה בכסף) היא עניין של הפצה, ולכן אין לנו אלא לחזור לכלל הפשוט – מצאתם את הדברים בעלי ערך? שתפו והמליצו לחבריכם. אני שוקל לעשות מהלך להגברת מספר העוקבים בפייסבוק בתקופה שעד חגיגות העשור.

שתהיה לכולנו שנה טובה.

2 מחשבות על “שנה טובה ה'תשפ"ב

כתיבת תגובה