למה הספר של שיפריס "ילדי הלך לאן?" הוא ספר גרוע – התשובה הארוכה

ברשומה קודמת הצגתי את התשובה המקוצרת שלי לשאלה הזו. בהמשך הצגתי חמשה מקרים נקודתיים שמדגימים אותה (1, 2, 3, 4, 5). עכשיו הגיע הזמן לפרסם את התשובה הארוכה. 

ראשית, משהו על תהליך הייצור שלה. העותק מספרו של שיפריס הגיע אלי בסוף חודש מאי 2019, כמה שבועות לאחר שיצא לאור. עיקר המחקר לאיתור הכשלים בספר נעשה בשלושת החודשים הבאים (לא במשרה מלאה כמובן), והטיוטה הכתובה הראשונה של המאמר הושלמה בסוף אוגוסט. אחריה באו עוד לא מעט טיוטות, וקצת אחרי אמצע אוקטובר הגשנו אותו, אני והחבר הד"ר אבי פיקאר, לכתב עת אקדמי לענייני היסטוריה של עם ישראל והציונות. בדצמבר קיבלנו תשובה שעיקרה הוא שכתב העת לא מפרסם ביקורות ספרים, אבל הנושא חשוב והם ישמחו שנמקד את המאמר ונגיש שוב. עשינו את זה בתוך כשבועיים, ולאחר כארבעה חודשים קיבלנו בחודש מרץ 2020 תשובה שעיקרה הוא שכתב העת לא מפרסם ביקורות ספרים וגו', אבל הם ישמחו אם נהפוך את זה למאמר. כאן בא פרק זמן של כמה חודשים של עיסוקים אחרים, התלבטות אם להשקיע את העבודה הדרושה כדי להפוך למאמר במבנה שהם ביקשו (אולי בעתיד), או להגיש לכתב עת אקדמי אחר. בסופו של דבר, משיקולים של לוח הזמנים הצפוי לפרסום, החלטנו לפנות לכתב עת לא אקדמי ושלחנו את המאמר כהצעה למערכת בחודש יולי. אחרי שהתקבלה תשובה עקרונית חיובית, היה עוד צורך לקצץ אותו בקצת יותר מחצי כדי להתאים אותו להיקף שמתאים לפרסום לא אקדמי, ואז לגשת לעריכה.

התוצאה הסופית היתה שהמאמר יצא לאור בשבועות האחרונים בגרסתו המקוצרת בגיליון מס' 22 (כסלו תשפ"א, נובמבר 2020) של כתב העת "השילוח", וגרסתו המלאה פורסמה עכשיו באתר האינטרנט של "השילוח".

סה"כ מדובר על תהליך של כנמשך (לא בהיקף מלא כמובן) כשלושה חודשים למחקר, כחודשיים לכתיבה, וכ-14 חודשים להבאה לדפוס. סך הכל מעט יותר משנה וחצי.

המאמר בגרסתו המלאה מקיף מעט פחות מ-7,800 מילים, לא כולל אלה שמופיעות ב-76 הערות השוליים שמלוות אותו.

אתם מוזמנים לקרוא אותו כאן, או בגרסה כמעט סופית ב-pdf.

 

 

3 מחשבות על “למה הספר של שיפריס "ילדי הלך לאן?" הוא ספר גרוע – התשובה הארוכה

  1. פינגבק: למה הספר של שיפריס "ילדי הלך לאן?" הוא ספר גרוע – התשובה הקצרה | עמדת תצפית

  2. פינגבק: למה הספר של שיפריס "ילדי הלך לאן? הוא ספר גרוע – דוגמא שישית – ציטוט חופשי | עמדת תצפית

  3. פינגבק: שנה טובה ה'תשפ"ב | עמדת תצפית

כתיבת תגובה