המדריך להתעשרות בישראל – פרק ג' – תשתיות תקשורת

בסדרת הרשומות "המדריך להתעשרות בישראל" אציע דרכים איך לעשות כסף, הרבה. ובפרק השלישי – ניצול שליטה במונופול טבעי של תשתית תקשורת שנבנתה בכספי ציבור ונמכרה לחברה פרטית. חושבים שזה דימיוני? תתפלאו.

ובכן, הזמן שלנו יקר, ולכן נתחיל מהמדריך הפשוט:

א. המדינה הקימה חברת תקשורת לאומית, שהניחה תשתיות של קווי-טלפון ואינטרנט, ולא פחות חשוב מכך – את הצינורות התת-קרקעיים שדרכם הם מגיעים לבתי האזרחים. תשתית זו היא מונופול טבעי, כי אין שום הגיון בחפירת צינורות מקבילים.

ב. קנה את החברה מהממשלה, כחלק ממהלכי ההפרטה שמטרתם כמובן יצירת תחרות, ייעול והוזלת השירותים ליצרנים.

ג. השתמש בשליטתך במונופול התשתיות על מנת לחסום את השימוש של מתחריך בתשתיות אלה שנבנו בכספי ציבור, בניגוד להחלטות ממשלה שמחייבות אותך לאפשר להם להשתמש בתשתיות שלך תמורת תשלום הוגן.

ד. עד שמישהו יגיע לאכוף את ההחלטות האלה, נצל את ייתרונותיך להפקת רווחים ממניעת התחרות.

ה. אם אתה לא מסוגל ללקנות את מונופול התקשורת הממשלתי המקומי – עבוד ממש קשה, גם אם השכר נמוך, התנאים רעים והביטחון התעסוקתי רעוע. בטוח שלא תתעשר מזה, אבל לפחות לא יוכלו לטעון שזה בגלל שאתה עצלן או מפונק.

***

חושבים שזה דימיוני? זה לא. בשנת 2005 המדינה מכרה את חברת בזק, על תשתיות הפיזיות שלה, ובכללן

מאות אלפי ק"מ של צינורות פלסטיק (המכונים קנים), שרק לה יש גישה אליהם ודרכם היא משחילה את הסיבים שלה. הצינורות האלה, הקנים, נמאים רובם באדמה עוד מהתקופה בת 50 השנה שב הבזק היתה חברה ממשלתית, והם הונחו מכספי משלם המסים.

בשנת 2014, לאחר מהלך של ארבע שנים, הודיע משרד התקשורת על רפורמה שתחייב את בזק לאפשר לחברות התקשורת המתחרות בה, תמורת מחיר הוגן, להשתמש בקווי האינטנט והטלפון שלה, וגם להשחיל דרך תשתית הצינורות סיבים אופטיים משלהן על מנת שיכולו להתחרות בה.

בינתיים בזק מאפשרת את השימוש בקווי האינטרטנט, אבל נמנעת, למרות פסיקת בית המשפט, לאפשר שימוש בקווי הטלפון, וביצעה בדיוק אפס מעשרות הפניות לשימוש בתשתית הצינורות.

לדברי בכיר בענף התקשורת: "המשמעות היא שבזק עושה דין לעצמה בכך שהיא מכניסה סעיף מכשיל לחוזים. ומשרד התקשורת? עומד מנגד. לא דורש הסברים, לא פותח בהליכי פיקוח, כלום".

וכמובן, היסוד לכל הבעיה הזו היא הניסיון להסדיר באמצעות רגולציה תחרות שבה גורם אחד אוחז במונופול טבעי, במקום לעשות את הדבר המתבקש – לשמור את השליטה במונופול הטבעי בידי הציבור בדמותה של חברה ממשלתית.

כתיבת תגובה