רשומה קצרה על בני גנץ ועל השיח הימני

בני גנץ מתחיל להשמיע קולות של…

כלומר לא. בני גנץ מתחיל להשמיע משהו, אז הימין רואה צורך לתקוף אותו.

ואיך תוקפים אותו? קודם כל נוברים בעבר, ומחפשים דברים שלא מוצאים חן ויסייעו לגייס נגדו את המחנה. למשל, נמצאה התבטאות מ-2015 שבה סיפר גנץ שלקח סיכון בתור מפקד כדי לודא הימנעות מפגיעה בחיי אזרחים פלסטינים לא מעורבים. אז כמובן שגנץ הוא סכנה לבטחון האומה ובוגד בגולני כי הוא מתחשב גם בשיקולי מוסר בלחימה.

הדבר השני הוא להעלות אותו בדרגת האחריות למקרה של הרג בצד שלנו. גנץ אמר שצריך לתקן את חוק הלאום בהקשר של הדרוזים? ארדן מזכיר שגנץ היה מפקד האוגדה שבגזרתה דימם למוות שוטר מג"ב מדחת יוסוף בקבר יוסף, בהמתנה לחילוץ על ידי הפלסטינים.

ומה יפה פה? שכמו שלאחר פטירת בן-גוריון וכניסתו של רבין למרכז הזירה הפוליטית (ובעיקר לאחר רציחתו) רבין  זכה לרשת את תפקידו של בן גוריון כ"נבל" המרכזי בפרשת אלטלנה (כאן בקצרה, ולמי שלא נוח לו עם השמאלניות של גורביץ', כאן בהרחבה מעטו של עיתונאי/היסטוריון הבית של הרוויזיוניסטים), כך זוכה היום גנץ לעלות בדרגה ולתפוש את מקומו של מי שהיה ה"נבל" המרכזי בפרשת מדחת יוסוף בסיטואציה פוליטית אחרת – הרמטכ"ל דאז שאול מופז.

אז מה אפשר ללמוד מכך? שהשיטות אותן השיטות, והימין אותו הימין, ולכן אולי גם אפשר להנמיך את ווליום צעקות הגוועלד על "ההתדרדרות". גם בעבר הזירה הפוליטית הישראלית, בעיקר מימין אבל לא רק, היתה מכוערת מאוד ולא בחלה באמצעים.

ומה אי אפשר ללמוד מזה? שאני תומך בגנץ. כי אני לא. כלומר, בבחירה בינו לבין נתניהו, אני מעדיף את גנץ. גם על פני בנט, ולפיד, כי אני יודע מי הם ויותר גרוע מזה יהיה קשה לייצר. אבל לתמוך בו אין מה עד שלא יתחיל לדבר קצת (וגם אז לא תהיה לזה הרבה משמעות), ועד שתוצג רשימת מועמדיו לכנסת אל מול רשימות מועמדים אחרות (של העבודה בעיקר).

אבל מה, את אבא שלו, עליו השלום, הייתי מת לפגוש לשיחה טובה על תנועת המושבים בזמנו…

5 מחשבות על “רשומה קצרה על בני גנץ ועל השיח הימני

  1. אז מה אפשר ללמוד מכך? שהשיטות אותן השיטות, והימין אותו הימין,

    אפשר להחליף אצלך את הימין בשמאל בלי להתבלבל. תמצא בקלות רבה יותר דוגמאות להתנהגות לא ישרה של כתבי השמאל. גם בארץ גם באירופה גם בארה"ב. הימין מוצג כחמום מוח חסר מוסר (בהשוואה לשמאל השקול והמשכיל יותר) אבל דווקא השמאל היה על פי רוב אלים יותר וחסר עכבות.
    לגבי רבין – האם היית בוחר היום במנהיג שציית לפקודה והרג יהודים ?
    ואיך אתה מוכן להסתכן להמר ולהחליף את ביבי באדם חסר נסיון ואין לך הרבה מושג מה הדעות שלוץ
    יצא לי לפגוש את גנץ במכללה לבטחון לאומי לפני 21 שנים (אוי) והוא נראה גולם שלא מבין מה קורה סביבו.

    אהבתי

    • א. הטענה ש"השמאל היה אלים יותר וחסר עכבות" טובה למי שלא מכירים היסטוריה, או למי שמוכנים לקבל את השקר שמייחס את הלאומיות הפלסטינית לשמאל הישראלי.
      ב. רבין ואלטלנה? הייתי מציע לך לא להעלות את הטיעון המפגר הזה בסביבתם של אנשים שמכירים את ההיסטוריה של הפרשה (ועוד בתגובה לר'ומה שמתייחסת לפרשה באופן מפורש), אבל זה כבר אבוד…
      ג. כי אני מניח שהדבר היחיד שיהיה יותר מזיק מנתניה זו גרסה צעירה יותר שלו, כלומר לפיד/בנט

      אהבתי

  2. בימים אלה אני חוזר לנושא עיוני אהוב מלפני שנים רבות: ההיסטוריה של רומא הקדומה. ממש עכשיו עוסק בדור של קריסת הרפובליקה (ממריוס וסולה ועד ליוליוס קיסר). כל כך דומה… כל כך דומה…
    "השיטות הן אותן שיטות" והפוליטיקה היא אותה פוליטיקה. מה זה אומר עבור חסידי הרעיון הדמוקרטי (שאני נמנה עליהם)? בעיקר דברים עצובים מאוד.

    אהבתי

    • דרך אגב, היחס לשיטה הדמוקרטית הוא אחד הנושאים היותר מורכבים והיותר מוזנחים (והפחות אופטימיים) בהגותו של הרצל.

      אהבתי

כתיבת תגובה