על סדר היום: פלסטינים בעזה, פלסטינים בגדה, ערבים באזור ונוכלים בבנק הפועלים

ארבעה דברים שהצטברו אצלי בימים האחרונים ונראו לי שמצדיקים תשומת לב: משהו מועיל שמצאתי באתר הירוד של "העוקץ", משהו ירוד שמצאתי באתר של "הארץ", טורים מעניינים של כותבים ערבים שמצאתי ב"ממר"י", ועדות מדה-מרקר על כך שבבנק הפועלים (עוד פעם) מתנהגים כמו נוכלים.

 א. עזה – באופן כללי, יש לי מעט מאוד הערכה לאתר "העוקץ". בדומה למקביליו ב"שיחה מקומית" וב"מידה" (שם אפשר בכל זאת למצוא, או לפחות מצאתי בעבר, שניים-שלושה כותבים רציניים ומעניינים), אפשר לסמוך עליו שהדברים שמתפרסמים בו יהיו שבלוניים ויתאימו את העובדות לאג'נדה, ברמה שאפשר לבנות להם מחולל שייצר אותם. אבל מידי פעם אפשר למצוא גם במקומות כאלה דברים מועילים. באופן לא מפתיע, הם לא נשענים על פרשנות איכותית של הכותבת, אלא על פיסת מידע שהיא בכל זאת מביאה. אז כך, מור אפרת מקוננת על כך שישראל לא ממהרת לאשר לפצועי ההתפרעויות האלימות על גדר הגבול בעזה לצאת מהרצועה לצורך טיפול רפואי. וכך מובאת שם הפסקה הבאה, כנראה על סמך מידע מ"רופאים לזכויות אדם":

למרות היקף הפצועים וחומרת הפציעות, ולמרות שמערכת הבריאות בעזה חסרה את האמצעים והמומחיות להימנע מקטיעות, רק כ-20 פצועים ביקשו היתר יציאה לטיפול רפואי מחוץ לרצועה, ילדים ועיתונאים ברובם. 9 מהם אושרו ו-11 סורבו. ברצועת עזה התקבלה החלטה לא להעביר פצועים, גם אם הם בסכנת חיים, לטיפול מחוץ לרצועה – החלטה הנובעת ככל הנראה מהחשש הכבד שהפצועים ייעצרו על ידי כוחות הביטחון בישראל, כפי שכבר קרה בעבר.

ומה אנחנו לומדים מהדברים? קודם כל, שלמרות התלונות על מחסור בציוד רפואי בסיסי, ונתון של לפחות 138 פצועים קשה, רק 20 בקשות מעבר הוגשו (14%). למה לא הוגשו בקשות גם עבור על האחרים? אולי בגלל שהרכבם דומה להרכב ההרוגים בהתפרעויות האלה, שלפי מרכז המידע למודיעין ולטרור כ-80% מהם היו חברים פעילים או קיימו זיקה לארגוני טרור, ולכן אין סיכוי שישראל תאשר בקשות של אנשים כאלה. בכל מקרה, הכותבת מציעה הסבר נוסף – ברצועת עזה התקבלה (באופן פאסיבי ועל ידי גורמים עלומים, שזו דרך מעניינת למדי לא להטיל את האחריות על אף אחד) החלטה לא להעביר פצועים לטיפול בישראל, גם במקרה של סכנת חיים, מחשש שיעצרו על ידי כוחות הביטחון. בתרגום לעברית שלא שבויה בקונספציות של השמאל הרדיקלי – החמאס החליטו שעדיף שאנשים ימותו מאשר שיעצרו בישראל.

 

ב. אבו-מאזן, או בעצם, "הארץ" – ברמאללה מתכנסת בימים אלה המועצה הלאומית הפלסטינית שזה גוף עם שם מרשים ומשמעות מרשימה פחות, בעיקר בגלל שהחמאס (כלומר, הכוח הפוליטי השני או אפילו הראשון בחשיבותו בחברה הפלסטינית) וארגונים נוספים החליטו להחרים את ההשתתפות בו, וגם למנוע את יציאתם של חברי המועצה מרצועת עזה להשתתף בו. בכל מקרה, ג'קי חורי בהארץ הביא מעט מדבריו של אבו-מאזן באירוע. מי שרוצה עוד קצת מהפנינים של אבו-מאזן שם, יכול לקרוא במעריב, עם כי אני מעדיף לחכות לגרסה מורחבת ואמינה יותר, שאני מניח שתעלה בצירוף וידאו באתר של ממר"י בימים הקרובים, ואז אולי גם אקדיש לדברים פוסט נפרד. בכל מקרה, הגרסה שהתפרסמה ב"הארץ" היתה פיסת עיתונות גרועה, משתי סיבות. הראשונה היא שהכותרת הראשונה שלה בטרם שונתה, אותה אתם יכולים לראות בהעתקה של תוכן הכתבה ב"רוטר" (שם אתם יכולים גם לראות שהכתבה נכתבה על ידי ג'קי חורי, ששמו הוסר ממנה בינתיים) היתה ש"אבו-מאזן ציטט מכחישי שואה." וזו כותרת של עיתונות גרועה, כי אבו-מאזן אכן ציטט מכחישי שואה, אבל לא בכינוס המל"פ אתמול, אלא בעבודת הדוקטורט שלו, לקראת אמצע שנות השמונים של המאה שעברה, וזה גם מה שכתוב בכתבה. זה שהארץ הגיעו לרמה שיעשו הכל בשביל להביא טרפיק כבר הבנו, אבל זה מקרה חריג יחסית, שבו הם עושים את זה על הגב של הצד הפלסטיני. בכל מקרה, התוכן שחורי כן מביא מתוך הדברים שלשום הוא שאבו מאזן אמר ש

"היהודים באירופה היו חשופים לפוגרומים, ויש חוקרים יהודים שאומרים שאירועים אלו לא התרחשו בגלל דתם אלא בגלל תפקידם החברתי, הריביות והעניינים הכספיים"

וזה, דרך אגב, אמת לאמיתה. יש, ובעיקר היו, חוקרים יהודים, מרקסיסטים בעיקר, שאמרו שהבסיס האמיתי לפוגרומים לא היה השונות הדתית, אלא היה קשור קשר הדוק לתפקיד החברתי-כלכלי של היהודים בחברה האירופית. לא שאני חושב שאבו-מאזן קרא את היותר רצינים מביניהם, אבל אני חושב שלתיאוריה המרקסיסטית הזו יש בסיס טוב למדי, בעיקר באמצעות הבנת ההיסטוריה היהודית בגולה בעזרת המושג של "עם-מעמד" (למי שרוצה להרחיב בעניין המרתק הזה, אני חושב שמתישהו בקרוב יחסית צפוי לצאת סוף סוף התרגום לעברית של ספרו של אברהם ליאון, "השאלה היהודית"). וכמו שאבו-מאזן לא קרא את זה, אני מניח שגם ג'קי חורי לא קרא את זה וספק עם ידע על קיומם של חוקרים אלה, אבל כמו שאמרתי, אם זה יביא טרפיק לאתר, כנראה שב"הארץ" יפרסמו את זה.

 

ג. בעולם הערבי – באתר ממר"י הביאו קטעים מתוך מאמרים של ארבעה כותבים (מצרי, פלסטיני, ירדני ולבנוני), ששלושה מהם פורסמו בכלי תקשורת בעולם הערבי (וזה די חריג, כי חלק גדול מאוד מהביקורת הפנימית בעולם הערבי מפורסמת בלונדון ובזירות אחרות במערב), והמשותף לכולם הוא שהם מביטים על ישראל כמודל חיובי להתנהלות חברתית, שהערבים צריכים ללמוד ממנו כדי לשפר את חייהם. אז נכון שבחלק מהמקרים צריך לקלף את מס השפתיים של הרטוריקה העויינת והכינויים, אבל המהות נשארת אותה המהות – ישראל, למרות כל הקיטורים של השמאל הניצב (בעיני עצמו) אחרון על החומה אל מול הפאשיזם הישראלי, היא עדיין מודל לחברה דמוקרטית מתפקדת-לא-רע-בכלל, וככזה היא כלי חשוב מאוד עבור גורמים במזרח התיכון שמעוניינים לחיות בחברה דמוקרטית מתוקנת, ואיום ניכר כלפי גורמים ריאקציונים שמעוניינים לשמר את המבנה הקיים של החברה הערבית (ולכן לתחזק את ישראל כצד שני בסכסוך אלים).

 

ד. נוכלים בבנק הפועליםמסתבר שבנק הפועלים מכר ללקוחות שלו מוצר השקעה גרוע במיוחד, שנשמע "סקסי" וחדשני ("השקעה במניות סייבר"), ובפועל התנאים שלו היו כל כך גרועים, כך שפחות או יותר הבטיחו שהמשקיעים בו לא יוכלו להרוויח. למשל, אם המניות עולות בערכן יותר מדי, הן לא ייחשבו לחישוב התשואה. דרך אגב, לפי זה אני מקבל את הרושם שלא היה מדובר במסלול של השקעה אמיתית במניות, אלא יותר של הימור על ערכן של מניות על בסיס אופציות. בנוסף, כנראה שהבנק רימה עוד טיפה, כשחישב שער המרה של שקל לדולר במועד שונה מאשר המועד שבו הוא חישב את התשואה (השלילית) בחיסכון. לא הבנתי בדיוק את כל הפרטים, וזה כנראה בסדר, כי נראה שהמוצר הזה תוכנן כך שאף אחד לא יצליח להבין בדיוק את כל הפרטים, אחרת ספק אם מישהו היה קונה אותו. בכל מקרה, עולה הרושם שאחרי שקנסות הענק של רשויות המיסוי בארה"ב חיסלו את אפיק הפעולה של בנק הפועלים כעסק מסחרי להלבנת כספים עבור מעלימי מס, יהודים בעיקר (מהלך שלצערי טרם הבשיל למאסר של גליה מאור, אבל אני מאמין באמונה שלמה ואף על פי שיתמהמה, עם כל זה אחכה לו, אחכה לו בכל יום שיבוא), הוא הפנה את האנרגיות העברייניות שלו לאפיקים של נוכלות זעירה יותר.

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “על סדר היום: פלסטינים בעזה, פלסטינים בגדה, ערבים באזור ונוכלים בבנק הפועלים

  1. יש השבוע במידה כתבה על אנוך פאוול, נושא הגירה שעשוי לעניין אותך. זה יכול להצטרף לשורה ארוכה של כתבות ודעות על יחסים בין מקוממים למהגרים.
    היום בחדשות מאות חבילות חציר שנשרפו בגבול ירדן על ידי פלסטינים. בעבר כשהיו מסתננים ישראל היתה יוצאת לפעולת תגמול.

  2. סע לככר פריז וצלם את ההפגנה שם. זה אולי יעלה כמה רעיונות שיפתחו את נושא ישוב של ערבים בקרב ישובי יהודים וכדומה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s