אזהרה חמורה מאירועי כפר קאסם

האירועים האחרונים בכפר קאסם, שנראים כביכול כעוד פרק במערכת היחסים העגומה של משטרת ישראל ואזרחי ישראל הערבים, מכילים בתוכם אזהרה מתופעה חמורה שהולכת ומסכנת את עתידם של הערבים אזרחי ישראל, מאחורי הגב של כל הנוהים על הגזענות והיד הקלה על ההדק מצד המשטרה. 

המנהיגות של אזרחי ישראל הערבים (לצד גופי השמאל ו"השמאל" המגבים אותה), ממשיכה לשחק את המשחק הכפול של דרישה ליותר שיטור והבטחת הסדר הציבורי אל מול מציאות של אלימות פנים-מגזרית משתוללת, לצד לגיטימציה מלאה להתנגדות לפעולות שיטור בסיסיות ביותר, וגיבוי לסיטואציה שבה ניסיון לעכב דרוש לחקירה מוביל להתפרעות של עשרות אנשים בנסיון למנוע אותו, ולאחר שהוא מתבצע בכל זאת, להתפרעות אלימה וידוי אבנים על תחנת המשטרה המקומית, שהפעם נגמרה בהרג אחד המשתתפים מירי של מאבטח התחנה, ובעקבותיו (לפחות לטענת המנהיגות הערבית) לשריפת ניידות המשטרה במקום.

כמובן שהמנהיגות הערבית ושותפיה מטילים את כל האחריות כולה על המשטרה, ועל יחסה הגזעני והאלים כלפי האזרחים הערבים, בלי להזכיר במילה את ההתנהגות שהוליכה לסיטואציה המסוכנת הזו, שהגיעה למצב שבו, לפי חבר הכנסת (ממר"צ!), בן העיר עיסאווי פריג', אחד המקומיים ניסה להרגיע את המאבטח במשפט משרה השלווה: "אל תדאג. אני אמות איתך. אל תדאג."

יש כל מיני דברים להגיד על התקרית הזו. הראשון שבהם – וכל התייחסות לתקרית הזו (ותלפקוד משטרת ישראל בכלל) בלי להגיד אותו היא התייחסות לא רצינית – הוא שמשטרת ישראל פועלת עם שליש מהתקצוב, כוח האדם והתקינה המקובלת עבור משטרה במדינה מערבית מתקדמת, בזמן שהיא נדרשת לטפל בבעיות בט"ש שהן לא חלק מתפקידי המשטרה במדינות כאלה. התוצאה הישירה היא מיעוט כוח אדם ומשאבים, איכות כוח אדם נמוכה בגלל רמת השכר הנמוכה (יחידות משטרה שבהן תנאי ההעסקה מקבילים לאלה של אנשי קבע בצה"ל נחשבות לאיכותיות ואפקטיביות), וחוסר מקצועיות. הגורמים האלה יכולים להסביר הרבה ממחדלי המשטרה גם בלי להזדקק לטענות הגזענות. אם לא שמתם לב, באה התקרית הזו והזכירה שהמצב של המשטרה כל כך חמור, עד כדי כך שאת אבטחת התחנות שלה עצמה היא הפריטה לחברות שמירה אזרחיות כדי להוזיל עלויות.

אז אחרי שאמרנו את זה, זה המקום להגיד שבהנחה שאתם לא אנרכיסטים אמריקאים או אחרים ואתם מעוניינים לחיות במדינה מתוקנת, אחד מתנאי הבסיס של מדינה מתוקנת היא שזרועות המדינה מחזיקות במונופול על הפעלת הכוח, ויש להן מספיק כוח כדי להתגבר על מי שמנסה לערער על כך. כשמתרגמים את זה לשפת יום-יום, אני מצפה שמשטרת ישראל תחזיק ביכולת לעצור את מי שהיא רוצה (בתקווה שההחלטה את מי לעצור מתקבלת בהליך תקין, ומי שחושב אחרת מתבקש לחזור אל הפסקה הקודמת), מתי שהיא רוצה ובכל מקום שבו הוא נמצא, ותחזיק בכוח להתגבר על כל מי שמנסה להתערב בביצוע החלטה כזו. כי למציאות שבה גורמים אחרים יכולים לסכל בכוח את פעולת המשטרה (או זרועות ביטחון אחרות) ולהציב לה תנאים קוראים מלחמת אזרחים.

אז כשחבר הכנסת פריג' מתלונן ש

בזמן הרמאדן מכניסים כוח יס"מ בלי תיאום זו חוסר אחריות, איזו טיפשות. בשביל מה? כדי להצית את השטח? כדי להוכיח שאתה השליט כאן?

אני חושב שההוכחה שהמשטרה היא השולטת בשטח היא מטרה לגיטימית (במיוחד בשטח שבו נרצחו 6 אזרחים מאז נובמבר 2016), ואני שמח שתגובת המשטרה היתה:

 

התבטאויות כנגד המשטרה אינן במקומן, שכן, המשטרה לא מחויבת ולא צריכה לתאם הגעתה לפעילות מול אף גורם וכשמדובר בבדיקת רשיונות סדירה שום דבר לא אמור לגרום להתלהמות שכזו

ובכל מקרה, מי רוצה להבין את הרקע לאירוע, מומלץ שיקרא את פיסת העיתונות הרצינית היחידה שמצאתי בעניין, לפיה הצמיחה הכלכלית בעיר בשנים האחרונות הביאה לנסיונות השתלטות של ארגוני פשיעה, ובתגובה (בסיוע חוסר האמון במשטרה שיש מי שדואגים כל הזמן לטפח) יזמה התנועה האסלאמית הדרומית הקמת ארגון שמירה עצמאי, חלקו בשכר וחלקו בהתנדבות, מצוייד בכלי רכב, שלצד עיסוקיו בשמירה על עסקים מפני עבריינים, שימש גם כמעין "משטרת צניעות" המתערבת במקרים בהם לתפיסתם ישנה פגיעה ברגשות הציבור". לפי הכתבה, בשנת 2016, בעקבות מאבקי השליטה המתפתחים מול ארגוני הפשיעה, "ארגון השמירה החל להתחמש בנשק לא חוקי" (לפי הכתבה הזו, שמועות מעידות שגם בטירה קם ארגון דומה). דרך אגב, אתם יודעים מי היה האדם שניסיון עיכובו לחקירה הביא לפרוץ המהומות? עבד אל סמיע טאהה, שעומד בראש המליציה האסלאמית הזו.

העדויות בכתבה שופכות אור על טענות המשטרה ביחס לשיתוף הפעולה של תושבי כפר קאסם בטיפול בפשיעה:

"המשטרה יודעת בדיוק מי ביצע את מקרי הרצח האחרונים. היא יודעת ברמה של שמות. יש לה סרטי אבטחה, אנשים פה אמרו למי שצריך מי הרוצחים אבל כלום לא נעשה", אמר אחד הנוכחים בפגישה. "רוצים שאנחנו נעשה את העבודה. גם אם אני מזהה אותם, אם אני הולך למשטרה ועומד מולם בבית המשפט אני מסכן את כל המשפחה שלי, הם ינקמו ומי יעזור לי אז? המשטרה?"

אז החשש הוא כמובן ניתן להבנה, ובוודאי אם זוכרים את מה שאמרנו על הקשיים של משטרת ישראל, אבל מצד שני, אי אפשר ללכת בלי ולהרגיש עם. להמנע מסיוע לאכיפת החוק ולהתלונן שהוא לא נאכף. לפי הכללים של מערכת המשפט בישראל, אם המשטרה תעצור חשוד ולא תוכל להציג ראיות כי אין מי שיהיה מוכן להעיד נגדו, בית המשפט ישחרר אותו הביתה. ועם זאת, בעבר כבר התגלה שמידת שיתוף הפעולה של הערבים-אזרחי-ישראל עם המשטרה תלויה כנראה לא מעט בזהות הנרצח ובזהות החשוד ברצח.

בשורה התחתונה, כנראה שהבעיות בתפקוד של משטרת ישראל עם הערבים אזרחי-ישראל ימשיכו ללוות אותנו, מכיוון שהגורמים שעומדים ברקע שלהן הם גורמי עומק: משטרה דלה ולא מקצועית, ומגמות בציבור הערבי שמבקשות לבודד אותו מהחברה הישראלית בדמות עידוד לאי-שיתוף פעולה עם זרועות השלטון ויצירת חוסר אמון כלפיו. הפיתרון יוכל לבוא באמצעות בחירה בשני כיווני התקדמות מקבילים:

א. תגבור וחיזוק דרמטי של משטרת ישראל בתחום היקף כוח האדם, איכותו, ציודו והכשרתו.

ב. חיזוק דרמטי של מגמות השתלבות של הערבים אזרחי ישראל בחברה הישראלית, שכוללים קבלה מוצהרת של היותם אזרחים במדינת הלאום של העם היהודי, כולל עמידה בחובות האזרח, בדמות שירות לאומי (בטחוני או אזרחי). דרך אגב, ההתנגדות הבוטה שנשמעת בחברה הערבית בישראל לשירות לאומי כלשהו, והיעדרם של הערבים ממסגרות השירות הלאומי שבהם שירתו מי שמתגייסים מאוחר יותר למשטרה היא להערכתה אחד הגורמים שמחזקים את הנוכחות של יחס חשדני ושלילי בדרגי השטח של המשטרה כלפי הערבים אזרחי ישראל.

כך שהברירה העומדת בפני הערבים אזרחי ישראל היא בין התבדלות מסוכנת  מהחברה הישראלית (עד כדי הקמת מליציות מקומיות, שהן סלילת דרך למלחמת אזרחים שטעימה ראשונה ממנה קיבלנו השבוע בכפר קאסם), לבין השתלבות בחברה הישראלית, שאת ניצניה ודמותה העתידית תוכלו לראות כאן, בהתייחסות הכי קונסטרוקטיבית שראיתי מתוך החברה הערבית לאירוע האחרון, שהגיעה כמובן מפיו של נאיל זועבי:

הפשיעה בחברה הערבית, היא באמת אחת הבעיות החמורות שיש במדינת ישראל כיום. קודם כל כלפי הביטחון האישי של אזרחים בתוך הישובים ערביים.

אבל, יש כאן אבל גדול, תגובות כמו זו של איימן עודה וחבריו נגד המשטרה הן חרב פיפיות. מצד אחד, דרישה של פוליטיקאים מסוגו שדורשים בצדק אכיפה נגד פשיעה. מצד שני, ברגע שיש הפרות סדר אלימות בזמן אכיפה של פשיעה, תוקפים קודם כל את המשטרה שיוצרת "פרובוקציות". המלכוד הזה שיוצר ח"כ עודה וחבריו החכ״ים,רק תורמים לכך שהאיבה מצד החברה הערבית כלפי גורמי אכיפת החוק תלך ותחריף (כמובן, שזה לא סותר ביקורת לגיטימית ועניינית על תפקוד המשטרה. ). הדרך להתמודד עם הפשיעה בחברה הערבית מחייבת: שיתוף פעולה הדוק בין גורמי האכיפה לרשויות מקומיות ערביות ולמנהיגות מקומית, עבודה פנימית בתוך החברה הערבית שתפעל למיגור תופעות אלימות ובטח של קשר השתיקה והשתקה, תשומת לב רבה הרבה יותר מצד המשטרה לאירועים אלימים בתוך החברה הערבית ולא פחות חשוב העלאת מודעות נגד 'גזענות של ציפיות נמוכות' שקיים בחברה הישראלית כלפי החברה הערבית. רק שילוב של כל המשתנים הללו יחד, ניתן יהיה לשנות במעט את המציאות הקשה.

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s