השלמת פערים – בנט, ההיסטוריה היהודית והציונות

בתקופה האחרונה הראש שלי היה עסוק באיזו עבודה אקדמית לא-בלתי-מעניינת, ולא התפנתי לכתוב כאן, אלא רק אספתי לעצמי קישורים להתייחסות ותמונות במצלמה. עכשיו נתחיל לסגור פערים. ניתוח של דברים של בנט בנוגע לציונות.

מתישהו לפני הויכוח הלא מאוד חשוב בין בנט לשפיר על מקורות העם היהודי, שמשרת בעיקר את הסחת הדעת מהדברים החשובים שקורים, מצאתי דברים שאמר בנט באוניברסיטת בר אילן, בתחילת חודש פברואר.

בעבר כבר ניתחתי את הכשל בתפישת הציונות של בנט. הפעם אני מציע לשים לב לדברים הבאים. בנט אומר (ההדגשות בכתבה המקורית):

הנושא היום, יהודית ודמוקרטית הוא נושא כ"כ חשוב ומופלא. כשמדברים על זה כולם נכנסים לעמדות מגננה, אך אני רואה בזה תהליך מופלא. ההיסטוריה מתחילה לפני 3,400 שנה כשעם ישראל נכנס אל ארץ ישראל ואחרי שנים מקים ממלכה יהודית ראשונה, מאוחדת, ברשות דוד המלך. פעם ראשונה שיש לנו ישות מדינית ראשונה. ואז גלינו וחזרנו והקמנו מדינה אבל בשלהי בית שני, חווינו תקופה מלאה בביטחון עצמי. הבית נפל אך עדיין הפריחה התרבותית והמשיכה ולאחר מכן, הייתה גלות. זהו עידן שרידותי.

א. בנט יוצר הנגדה בין המצב של העם בתקופות העצמאות בארץ (הוא מתייחס לזה במושג הדי-אנכרוניסטי "מדינה"), לבין הגלות, אותה הוא מציג כמצב הישרדותי, שממנו נולדה השמרנות.

במובן הזה, כדי שעם ישראל, ישרוד יש צורך בנס. ונכנסנו כעם למצב הישרדותי ובו יש שמרנות. מעט יצירתיות. כך נע העם היהודי 800 שנה והחלה ההשכלה שגרמה למצב שלאורך זמן מעט נשארו יהודים לאורך זמן.

אך יציאה זו, נתנה מתנה גדולה; ’הציונות’. פריצת הדרך ותעוזהציונית של ד"ר הרצל. רק ההתערבות החילונית אפשרה את שיבת ציון. דור הציונות היה לו את החיבור היהודי עם תעוזה חילונית.

ב. בנט טוען, שההשכלה גרמה לכך שנשארו מעט יהודים (זו כמובן סיבה לא מאוד מוצלחת, גם כי התופעה של ההשכלה היא אחת מכמה תגובות למודרנה, שהיא סיבת השינוי, וגם בגלל שבמקביל לתופעת ההשכלה חווה העם היהודי גידול דמוגרפי עצום), אבל שבזכותה הופיעה גם הציונות. הציונות איפשרה את שיבת ציון, בזכות "התעוזה החילונית" שהוסיפה לצד חיבור ליהדות. על התסבוכת שלה נדרשת "הציונות-הדתית" בימינו כדי להסביר איך קרה שאת הציונות עשו בעיקר חילונים, ועל בלבול המושגי הנחוץ לה כדי לתת תשובה לבעיה, אני ממליץ לקרוא בבלוג של החבר הד"ר מנור.

לאחר מכן, עברנו למצב של הקמת המדינה. הציונות היסודית של הרצל הייתה ציונות שרידותית. מדינת ישראל, היא מדינת המקלט של העם היהודי מתוך הבנה שבלי מדינה משלנו, בסוף לא נהיה.

עכשיו אנחנו 130 שנה אחרי אותה תקופה. האם עדיין מהות הציונות היא שרידות? אם כן, לא נחזיק מעמד. אם כל מה שאני רוצה זה לשרוד יש מקומות מוצלחים יותר.

ג. בכל מקרה, בנט מגדיר את הציונות ההרצליאנית כציונות השרדותית, שמכוונת ליצור מדינה שהיא מקלט. בנקודה הזו בנט טועה לחלוטין או משקר בנוגע לאופיה של הציונות, וברשומה הקודמת שלי שאליה הפנתי אני מראה נקודה בדבריו שרומזת לכך שהוא אמור להיות מודע לכך שהוא משקר בנוגע לציונות ההרצליאנית, שבשום פנים ואופן לא היתה מכוונת ליצור מקלט בלבד ליהודים, אלא נועדה לשחרר אותם ממצב חוסר הריבונות שבו הם נמצאו, הן חוסר הריבונות שבחיי מיעוט בקרב זרים, והן מחוסר הריבונות שבחברה הכפופה לשלוט בעלי הון ורבנים, ולגבש אותם כציבור לאומי, כעם.

ולכן אנו בתקופה מדהימה, טרנספורמטיבית שצריכים לשלב בין כוחות המימד הדתי, הלאומי והאוניברסאלי. כי בסוף, מטרת הציונות והיהדות היא תיקון עולם.

ד. הנה, אפילו בנט מסכים  שמטרת הציונות (לפחות היום) היא לא השרדות אלא תיקון עולם. כמו מטרת היהדות. וזה מסתדר די יפה, כי מהי הציונות עם לא השלב הריבוני-המודרני של ההיסטוריה של היהודים?

מה שקורה, כשאתה מוציא החוצה את אחד המימדים אתה נשאר עם שני מימדים מעוותים. למשל; מימד לאומי ודתית ללא האוניברסאלי מקבלים את דומה.

אם נשארים רק עם המימד הדתי מקבלים את סאטמר. לכן, חשוב לצאת מאזור הנוחות. הדתיים צריכים להבין שיאנו מתקופת ההשתבללות. אנחנו לא בליטא שלפני 400 שנה – ממה אנחנו מפחדים? מהזוית הפרקטית; ככל שאני יותר בטוח שילדי בטוחים בזהות שלהם, אני יותר פתוח שיפגשו אחרים. מה שמראה שהמרכיבים משולבים.

ה. בנט מציב שלושה מימדים: הדתי, הלאומי והאוניברסלי, ודורש שילוב של שלושתם. המימד הדתי בלבד, אומר בנט, מוביל אל סטמאר והשתבללות מתוך פחד. השילוב של לאומיות ודת, ללא הריסון של המימד האוניברסלי, מוליך אל מעשי רצח כמו שנעשה בכפר דומא. בנט טוען ששילוב שני מימדים בלבד מעוות אותם. הוא דואג לא לטרוח להסביר מה יהיה העיוות שיופיע אם ננסה לשלב את המימד הלאומי והאוניברסלי (כפי שעשתה הציונות בהצלחה מרובה), ונוותר רק על המימד הדתי.

 

בסופו של דבר – אני מבין את בנט לא כמנהיג "הציונות הדתית", אלא את מי שסימן אותה כאלקטורט הבסיס שממנו הוא מנסה להתחיל לחתור לכיוון עמדות הנהגה בכירות. תזכרו שאת הקריירה שלו בנט התחיל במטה של בנימין נתניהו. הוא יליד חיפה, תושב רעננה, עם עבר דתי לא רציף ורקע בהיי-טק ובצבא, הרבה יותר מאשר בהתנחלויות. כיו"ר הבית היהודי, הוא ניסה למצב אותה כמפלגה לא-מגזרית, הבליט אשה חילונית מתל-אביב (איילת שקד, שמקורה בליכוד וכרל"שית של נתניהו גייסה אותו לפעילות בזירה הפוליטית), וניסה לשלב אפילו כדורגלן מזרחי-מסורתי, אחרי שהאלקטורט שלו הבהיר לו בפריימריז מי קובע את הרכב הרשימה, ושהאלקטורט הוא עדיין מפלגת מגזר המתנחלים. בהערכה שלי, בנט הוא כנראה פחות ימני בעמדותיו מהדימוי שהוא מנסה לייצר לעצמו כיום.

אז בינתיים בנט נכשל בבחירות האחרונות להשתחרר מהנישה המגזרית, אבל אני מניח שככל שהוא יצליח להביא קהלים "מרכזיים" יותר ולבסס את הכוח הפוליטי על אלקטורט מגוון יותר, כך הזיקה שלו למגזר המתנחלים תחלש, וכך גם המרכזיות של הדת ברטוריקה שלו, לטובת עמדה פלורליסטית יותר. מה שאני מניח שישאר זו העמדה הכלכלית הימנית, שדורשת ממנו, לא פחות מהפוזיציה הדתית, להתכחש בדבריו לתוכן החברתי של הציונות.

הבעיה הגדולה של הציונות עם בנט זו לא הרטוריקה הדתית שלו, ולא זה שהוא מוכן לשקר (או פשוט התחנך על שקרים) לגבי ההיסטוריה של הציונות, אלא זה שהעמדה הכלכלית הימנית שלו, כמו של נתניהו ורבים אחרים, פשוט חותרת בשם העקרונות הקדושים של דת הכלכלה שלהם תחת היכולת לקיים כאן חברה יהודית יצרנית ולכן גם ריבונית. איך אמר נשיא התאחדות התעשיינים:

הוא אמר לי: 'אני בשר מבשרכם'. אמרתי  לו שהוא לא, שהוא שייך לחבורה מאוד מוכשרת, שיש להם רעיון או איזו אפליקציה שעשו ממנה כמה מאות מיליונים וסגרו את העסק. גם במבה וביסלי זה רעיון, אבל שם אנחנו רק מתחילים – אחרי זה צריך למשכן את הבית, לקחת הלוואות, להקים מפעל, להעסיק עובדים ולהפסיק לישון בלילה כי צריך למכור סחורה.

ובבניין ציון ננוחם.

מודעות פרסומת

3 מחשבות על “השלמת פערים – בנט, ההיסטוריה היהודית והציונות

  1. תודה על הפוסט המעניין, אבל ההתייחסות הלעגנית בסוף להייטק הישראלי, פשוט מביכה ופוגעת ברצינות של כל השאר. גם בהייטק, כפי שיודעים במשפחות של העובדים, אנשים נאבקים יומם ולילה לספק תוצרת וערך ללקוחות.

    • את ההתבטאות בסוף הבאתי בחצי הומור. היא מציגה כמובן את הפוזיציה של חלק מהתעשיינים, שהיו לא מרוצים מבנט כשר כלכלה. אבל שים לב, שהוא מתייחס שם בצורה ממוקדת לא להיי-טק בכלל, אלא לשיטה של פיתוח רעיון ומכירתו באקזיט.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s