פוסט פריימריז – התוצאה מצוינת, אפשר עוד לתקן!

הנה רשומה שעומדת להיות קצרה:

אני יוצא מרוצה מאוד מתוצאות הפריימריז בעבודה, במיוחד מהרכב וסדר המשובצים בעשיריה הראשונה. ביחס לתוצאה הרצויה שסימנתי לפני הבחירות – "כמה שיותר ח"כים סוציאל-דמוקרטיים "אדומים", במקומות כמה שיותר גבוהים ברשימה" – הרי שהיא בהחלט הושגה. מהבחינה הפרסונלית, ביחס למה שהצבעתי, אני בהחלט מרוצה, פרט לתוצאה של הרב גלעד קריב ולמיקום הנמוך יחסית של יוסי יונה.

ועכשיו אני רוצה לטעון שבכל זאת "לא הכל אבוד", ועדיין אפשר לשפר. איך?

המקום ה-11 ברשימה מוגדר כ"הסכמים/ארצי (ככל שלא יהיה הסכם)", כלומר מיועד לשיריון של מצטרף שאינו מהתנועה, ולא התמודד בפריימריז לעבודה כמו מצטרפים אחרים. אך במקרה ששיריון כזה לא יצא אל הפועל, הרי שכל המדורגים ברשימה הארצית שמתחת למקום ה-11 יתקדמו כלפי מעלה. בגלל שיטת הבטחות הייצוג, חלק מתוצאות המהלך הן משמעותיות, ומחזקות את ההתאמה שבין תוצאות הבחירות המקדימות לבין הרכב הרשימה, מבלי לפגוע בהבטחות הייצוג. מה יקרה אם צעד כזה אכן יתקיים:

א. אראל מרגלית ומיקי רוזנטל יתקדמו מקום אחד כל אחד, וידורגו במקומות ה-11 וה-12 בהתאמה.

ב. נחמן שי יזנק מהמקום ה-20 אל המקום ה-13, על פני שש הבטחות ייצוג, שרוב המשובצים בהם השיגו כ-4,000 ויותר קולות פחות ממנו (זוהיר בהלול השיג כ-3,500 קולות פחות ממנו), ואחת היא בכלל של התנועה.

ג. יוסי יונה יקודם מעל שתי הבטחות ייצוג, מהמקום ה-23 אל המקום ה-20 הבטוח יותר והראוי למי שהגיע למקום העשירי בקולות חברי המפלגה.

ד. חבר הכנסת משה מזרחי (שהגיע למקום ה-11 מבחינת קולות חברי המפלגה) ידלג מהמקום ה-29 הלא ריאלי (אלא אם יהיה סחף אופטימי מאוד לקראת הבחירות) מעל חמש הבטחות ייצוג אל המקום ה-23, שלפי הסקרים בתקופה האחרונה הוא מקום ריאלי אם כי גבולי. בחמש הבטחות הייצוג האלה יש שתיים של התנועה, ועוד שלושה מתמודדים שהשיגו בין שליש לעשירית ממספר קולות הבוחרים שהוא קיבל.

ה. אלדד יניב יתקדם מהמקום ה-30 אל המקום ה-29.

ו. הרב גלעד קריב יתקדם מהמקום ה-32 אל המקום ה-30, מעל הבטחת היצוג של מתמודדת שקיבלה מעט יותר מרבע מכמות הקולות שהוא קיבל.

יהיו עוד שינויים מינוריים במקומות הנמוכים יותר, אבל זה כבר באמת לא משנה.

***

הפריימריז האלה, בגלל השיריונים הנוספים של התנועה, הדגישו את המחיר שמשלמים מתמודדים שזכו לקולות רבים (וגם בוחריהם) בגלל שיטת הבטחות הייצוג. אני חושב שיש בהן צורך, אם כי ראוי אולי לשקול חלק מהן מחדש. בכל מקרה, לאור המצב שציינתי אני קורא לחברי הכנסת, לנבחרי המפלגה ובעיקר ליו"ר המפלגה לקבל את ההחלטה להימנע מהצנחת מועמד חיצוני למקום ה-11 ברשימה, ולהחזיר אותו לנבחרים ברשימה הארצית. החלטה כזו תקל מעט על המחיר ששילמו כמה מהמועמדים, ותהווה הבעת אמון של צמרת המפלגה בהרכב הרשימה שבחרו חברי המפלגה.

[עדכון:] קיבלתי תגובה ראשונית מהרצוג. שלילית והחלטית. כנראה שיידרש שכנוע רציני כדי לנסות לקדם את זה…

4 מחשבות על “פוסט פריימריז – התוצאה מצוינת, אפשר עוד לתקן!

  1. הלוואי שהתרחיש הזה יתממש (גם אני רוצה לראות את יוסי יונה, משה מזרחי, וגלעד קריב במיקומים ריאליים – אבל אני חייב להפנות לתקדים של הבחירות הקודמות. אז פרש פרץ מהרשימה ביום הגשת הרשימות וכתוצאה קידמו את כל המועמדים מקום אחד ברשימה ללא תלות בהבטחות הייצוג. לא קראתי את תקנון הפריימריז הנוכחיים, אבל אם הוא דומה לתקנון של הסיבוב הקודם, זו תהיה התוצאה גם הפעם.

    זאת כמובן מבלי לה חשב בכך שלהרוג אין שום אינטרס לוותר על הצנחת מועמד ביטחוני ״סקסי״ בשביל יוסי יונה (להיפך).

    • לגבי התקווה, אני מקווה שאפשר יהיה לייצר "לחץ ציבורי" פוליטי בתוך המפלגה לקבל את ההחלטה הזאת.
      לגבי המקרה בבחירות הקודמות, אני לא משפטן ולא התעמקתי בתקנון, אבל אני חושב שכאן הסיטואציה היא שונה, מכיוון שהמקום הזה מוגדר במפורש כ"הסכמים/ארצי (ככל שלא יהיה הסכם)". כלומר, בהנחה שיש משמעות לשפה העברית, אני מבין שככל שלא יהיה הסכם, המקום הזה מיועד לרשימה הארצית. במקרה שהוא מיועד לרשימה הארצית (לצורך העניין, אם לא היו שומרים אותו כפוטנציאל להצנחה מבחוץ) – הרי שהשיבוץ משתנה לפי השינויים שהצגתי.
      לגבי האינטרס של היו"ר – קודם כל אני רוצה ליצר לו את התחושה שהאינטרס שלו הוא להיענות לרצון חברי המפלגה שבחרו באנשים מסויימים ולא ביקשו הנחתות. שנית, אני לא חושב שיש צורך ב"ביטחוניסט" נוסף ברשימה, ויותר מכך, אני לא חושב שיש "ביטחוניסט" זמין בחוץ ששווה את המקום הזה ברשימה. אלא אם הרצוג מצליח לשכנע את עמוס ידלין לבוא. בשביל ידלין אני מוכן לשמור את המקום הזה.

  2. אם כבר משריינים, לא חייבים דווקא בטחוניסט. גם ציבור העולים לא ממש מיוצג. ואז באותה הזדמנות אפשר משהו שהוא גם חברתי, וגם אטרקטיבי. נגיד נינו אבסדזה (אם היא תסכים).

כתיבת תגובה

