מאיצי בעירה – על שוטרים, יורים ובעיקר על אחרים

גם אני ראיתי את תיעוד תקרית הירי בכפר-כנא. בשונה מרוב האחרים, נראה שאני חיכיתי יחסית הרבה זמן לפני פרסום התייחסות. אז הנה כמה נקודות.

א. גילוי נאות – אני גר בשכנות לכפר כנא כבר כמעט עשור. בעבר במשך חמש שנים עברתי דרכו פעמיים ביום בדרך לעבודה במשך רוב השבוע, ועדיין אני עובר שם מדי פעם. עצרתי שם, קניתי שם, תיירתי שם נתקעתי פעם עם האוטו שם. תמיד היה שקט ונוח (חוץ מיום אחד שהיה סגור עקב מהומות בפתיחת מבצע "עופרת יצוקה"). מצד שני, אני גם זוכר שזה כנראה היישוב עם הכי הרבה גילויי טרור חמורים בתחומי הקו הירוק בשנים האחרונות. חוליה של תושבים מתוכו חטפה ורצחה את החייל אולג שייחט מנצרת עילית. חוליה מתוכו ביצעה פיגוע ירי בכביש בין צומת גולני לצומת בית רימון. אחיו של אחד המחבלים שנהרג בפיגוע דקר חייל בצומת גולני.

נצרת עילית, ריינה ועוד.

נצרת עילית, ריינה ועוד.

ב. ראיתי את התיעוד של תקרית הירי. לא ראיתי את צילומי האבטחה של התקרית. גם אתם לא ראיתם. אם עד הרגע חשבתם שראיתם, כנראה שלא הסתכלתם טוב, וזו עדות שלא עצרתם לחשוב מספיק. התיעוד הכי רחב שמצאתי (כלומר לא מקוצר כמו ב-ynet) נמצא כאן, בערוץ היוטיוב של ashams TV. מצפיה בסרטון (ואפשר היה לראות את זה גם בסרטון ב-ynet), ברור שמה שאנחנו רואים הם לא צילומי מצלמת האבטחה. מה שאנחנו רואים הם צילום של סרט מצלמת האבטחה שמוקרן על מסך מחשב (כנראה בחנות שעליה מותקנת המצלמה). מהרגע שבו ההרוג מתקרב לניידת, המצלמה עושה זום ומתמקדת על חלק מהמסך. זה מגדיל ועוזר לראות את ההתנהגות שלו בצמוד לניידת, אבל מצמצם את שדה הראיה. המחיר הוא שברגע היריה ההרוג נמצא מחוץ לפריים. בצילום האבטחה עצמו הוא מופיע, אבל אנחנו לא יכולים לראות אותו. ראיתי בבוקר (ראשון) טענה שרגע לפני היריה, בקצה הפריים מופיעה ידו של ההרוג שמתכוון להטיל את הסכין כלפי השוטרים. אני חושב שבאיכות התמונה הקיימת, קשה לטעון שזה משהו שנראה בבירור, אבל עדיין הייתי מעדיף לראות את התמונה המלאה, ולא את זו החתוכה. התמונה המלאה זמינה, אבל לא לציבור.

ג. התיעוד שפורסם מראה חלק קטוע מאוד ממכלול האירועים שקדמו לו והיו מסביבו (ואני מתכוון להקשר הקרוב, ולא להקשר הרחב יותר של מאבק לאומי רב שנים שטרם נגמר בין יהודים לערבים בין הירדן לים, שיצר את הסיטואציה בה חיים אזרחי ישראל הערבים, שגם אותו צריך לזכור). אנחנו יודעים שהמשטרה נכנסה לכפר כנא לביצוע מעצר פלילי (לטובת אכיפת החוק במגזר הערבי, שעל היעדרה מקוננים מנהיגי הציבור הערבי כל הזמן) יש מי שטוענים נגד התנהגות המשטרה שלא השתמשה בגז מדמיע או בטייזר. לפי עדות אביו של ההרוג, ניתן להבין שהתקרית שבה הוא נהרג היתה כבר לאחר שהתפתחה מהומה (למה לעזאזל מתפתחת מהומה של תושבים מול המשטרה במהלך מעצר פלילי?) שבמהלכה המשטרה השתמשה בגז מדמיע כנגד המתפרעים, כולל בנו שהספיק לפי טענתו להגיע הביתה ולהחליף בגדים לאחר שספג גז מדמיע, ואז חזר לרחוב ותקף את הניידת.

ד. יש גם עוד טענות שרומזות שלמרות הצילום, קשה להבין מה קרה שם באמת – למשל טענה מגובה ע"י המשטרה, לפיה היורה היה נהג הניידת. אם הדבר נכון, הרי שהירי הקטלני כלל לא נתפס במצלמת האבטחה, מכיוון שהשוטר שנראה מכוון את האקדח אל גבו של ההרוג יצא מדלת הצד הימנית של הניידת. זה יכול אולי להסביר למה לא נראה שם רשף מקנה האקדח של השוטר שמופיע בסרטון הוידאו. אם זה נכון, עצם הטענה שההרוג נורה בגבו הופכת להיות טענה לא נכונה. אם זה נכון, אנחנו לא יכולים לדעת אם נורתה או לא נורתה יריה באוויר ע"י השוטר היורה.

ה. ממכלול הדברים, נראה שלמרות שתמונה שווה אלף מילים ושבצילום וידאו יש הרבה תמונות, ממה שפורסם מהתקרית, חסר לא מעט מידע בשביל להבין מה קרה שם. בטוח שרוב עצום של מי שהגיב על התקרית חסר את הידע והניסיון המקצועי להבין את מידת הסכנה שהופיעה שם או לא. סכין בטווח קצר הוא נשק מסוכן מאוד (וההרוג לא הספיק להתרחק הרבה מהשוטרים). אקדח הוא כלי ירי עם כוח עצירה מוגבל במקרה שבו תוקף נע בנחישות בטווח קצר. בהקשר למשפט הקודם, אין לנו את המידע הבליסטי והפתלוגי בנוגע לתקרית: אנחנו לא יודעים כמה יריות נורו, כמה פגעו, איפה ואיך. ירי מטווח כזה יכול להיות מסוכן גם במקרה של ירי לרגליים (כי כדור יכול להינתז גם מהכביש ולפגוע). אנחנו לא יודעים באיזו תחמושת ירו השוטרים. יש הבדל גדול בין תחמושת רגילה, שיכולה ליצור מסלולים משונים בגוף בעקבות פגיעה, במיוחד פגיעה בעצם (ולפי המשטרה היורה טוען שהוא פגע במרפקו של ההרוג), לבין תחמושת "הולופויינט" (שמשמשת לעיתים קרובות כוחות משטרה) שיוצרת פגיעה גדולה יותר בחדירה נמוכה יותר. בשורה התחתונה – יש הרבה שאלות שצריכות להיענות בחקירה רצינית ומקצועית.

ו. מכיוון שהשורה התחתונה של הסעיף הקודם היא השורה התחתונה, כל קביעה בנוגע להתנהלות השוטרים בתקרית נכון לעכשיו היא קביעה אוטומטית, שלא נשענת על מידע מבוסס אלא על עמדתו המוקדמת של הקובע. מי שהספיק לקבוע שהשוטרים ירו ללא הצדקה לא טוב יותר ממי שקבע שהשוטרים פעלו כשורה. אין ספק שאם מותו של ההרוג יכול היה להימנע היה טוב יותר, אבל עדיין לא ניתן לקבוע שהוא היה תוצאה של שימוש לא-סביר בכוח. ניתן לקבוע שדרושה כאן חקירה רצינית ומקצועית, אבל התגובות האוטומטיות רק מקטינות את הסיכוי שחקירה כזו תתבצע.

ז. ואני מתון בנקודה הקודמת. כל מיני טוקבקיסטים, טוקבקיסטים שהם פובליציסטים וטוקבקיסטים שהם מנהיגי ציבור או פוליטיקאים כבר הספיקו לקבוע קביעות חמורות בהרבה, למשל שמדובר בהרג "בדם קר", למרות שאני לא רואה איך ירי במי שתקף מיוזמתו המלאה שוטרים כשהוא חמוש בסכין שניה קודם הוא משהו שקשור ל"דם קר". למשל, שמדובר, לא פחות, ב"הוצאה להורג" – למרות שגם אם התוקף התרחק מהזירה, לא נראה שהוא משליך את הנשק ומסגיר את עצמו לשוטרים. הוצאה להורג נעשית כאשר ההורגים שולטים באופן מלא בסיטואציה, וברור שזה לא היה המקרה. שמעתי המון טענות למה לא היה צריך לירות באותו צעיר, ואף ניסיון להסביר או לגנות את הסיטואציה שהביאה אותו אל דלת הניידת.

ח. הטוקבקיסטים שהוזכרו בסעיף הקודם, ובדרגת חומרה עולה לפי גודל השפעתם הציבורית, שימשו כולם כ"מאיצי בעירה". חלקם האיצו את הבעירה נגד הערבים אזרחי ישראל. חלקם, באופן חמור אולי יותר, האיצו את הבעירה של הערבים אזרחי ישראל כנגד מדינת ישראל ואזרחיה היהודים. יותר מכך, התקרית הזו משמשת כתירוץ למי שחיפשו ומחפשים את ההזדמנות לגרור את ערביי ישראל ל"אינתיפדה" חדשה. ראינו את זה כבר בהתפרעויות בימי "צוק איתן". אחת התוצאות החשובות שראינו בהתפרעויות האלה (וגם ביומיים האחרונים) היתה הפגנת הפקת הלקחים של משטרת ישראל ממהומות אוקטובר 2000: הרבה מאוד עצורים, אבל מעט מאוד חסימות כבישים ובלי הרוגים בקרב המפגינים. גם התגובה הפרועה לתקרית בכפר כנא היא לא תגובה לתקרית הספציפית, אלא ניצול ההזדמנות לניסיון לגרור את הציבור הערבי לאינתיפדה חדשה, שתצטרף לניסיון של גורמים מרכזיים בציבור הפלסטיני להדליק את המציאות במזרח ירושלים. לא סתם תמונתו של מסגד אל-אקצא הודפסה על כרוז המחאה על הריגתו של הצעיר בכפר כנא. לא סתם הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית מריץ את קמפיין "אל-אקצא בסכנה" כבר 18 שנים.

ט. למרות הטענות בנוגע לגזענות, היחס של אזרחי ישראל היהודים כלפי אזרחי ישראל הערבים נמצא במתאם הפוך חזק למידת הזדהותם הפעילה עם המאבק הפלסטיני, ובמיוחד למידת האלימות שהם מפעילים. צריך שהדברים יהיו ברורים – אזרחי ישראל הערבים לא ישיגו דבר בעקבות "אינתיפדה" או פעולות אלימות נגד השלטון או נגד יהודים. הם יפסידו הרבה מאוד מכך, וכל פעולה אלימה כזו, כשהיא מלווה ברטוריקה מתריסה, מותחת מאוד את פתיל הסובלנות של החברה היהודית (שיחסית למקרים דומים בעולם, הוא ארוך למדי, וכדאי מאוד לזכור את זה). מי שרוצה בטובתם של אזרחי ישראל הערבים, צריך לקדם את שיתוף הפעולה שלהם עם המדינה ולהימנע ולהתנער באופן מוחלט וברור משימוש באלימות ככלי פוליטי. מי שחותר, גורר ומעודד לאלימות מביא לפגיעה קשה באזרחי ישראל הערבים. יהודים "ביקורתיים" שמגלים "הבנה" לפעילות אלימה של אזרחי ישראל הערבים הופכים לשותפים לגורמים בציבור הערבי המנסים לגרור אותם אל התהום של מאבק בישראל.

י. גם מחר וגם מחרתיים, עם רצון ובלי רצון, אזרחים יהודים וערבים יחיו ביחד ביישובים נבדלים ועיר מעורבת אחת על רכס הרי נצרת. הם יעבדו באותם מקומות עבודה, יקנו באותן חנויות, ויסעו באותם כבישים ובאותם אוטובוסים, שרבים מהם (למשל מערכת האוטובוסים העירונית המשולבת של נצרת ונצרת עילית) מופעלים ע"י חברות בבעלות ערבים שנהגיהן ערבים. מי שמנסה להדליק את האזור באלימות או מגלה הבנה כלפיה מסכן את החיים שלהם, ופוגע בהם לשנים קדימה.

***

ובשוליים, דברים שכתבתי בעבר על הקושי האובייקטיבי באיתור האמת בנוגע לעולם שמסביבנו, גם כשהיא קיימת.

10 מחשבות על “מאיצי בעירה – על שוטרים, יורים ובעיקר על אחרים

  1. אבשלום , כתבה מאלפת ומדויקת.
    סתם לידיעתך:-
    בשל עבודתי אני נוסע מאז 1995 בממוצע פעמיים בשבוע דרך כפר כנא. מזלי לא שיחק לי כמוך והותקפתי במארבי אבנים מקרוב לאחר שהתוקפים השתכנעו שרוב הסעכויים הם שהנהג , קרי אני, יהודי.
    פעם אחת באוקטובר 2000 עצרתי את הרכב ולכדתי את אחד התוקפים נער בן 15 16. לקחתי אותו לגיפ מגב שעמד במרחק בטוח של 300 מטר ראה את ה4ירוע ולא נחלץ לעזרתי….
    כעבור שעה וחצי נקראתי למתן תלונה. במשטרה ישב הנער מפוחד. אביויו הגיע למקום וד ר ראשון נתן לו סטירה אדירה. אחר כך אמר לי שהוא מורה שהילד שלו תלמיד מצוין ושאם לא אבטל התלונה ויהיה לו תיק אין לו עתיד בישראל. אחר וביטול תלונה לא קשור לסגירת תיק מאד התלבטתי כי האבא העה מאד מרשים והילד אומלל. ואז לקח אותי הקצין משטרה הצידה ואמר לי שביצעתי עבירה לכאורה של חטיפה אז שנסגור עניין. היה נראה לי שהוא מבלף ושהוא מקבל את טיעוני האב ושמדובר במעשה קונדס. אז הסכמתי. סתם סיפור משלים בעניין כפר כנא ומשטרת ישראל שמראה שהמציאות וצפקיד השיקנים בה מאד רב מימדי בארץ ישראל….

  2. אבשלום, קראתי, הסכמתי, שלחתי לחברים, קראתי שוב והתלבטתי. אני מאד מסכים עם התפיסה של לתת למערכת לטפל בדברים ולחקור וברור לי שכל הגורמים מחרחרי הריב שהאינטרס שלהם הוא שתתחיל כאן אינתיפאדה וששוב יוכח שערבים ויהודים לא יכולים לחיות יחד הם אלה שקפצו וצעקו ראשונים משני צידי המפה הפוליטית. יחד עם זה, לצערי, אני לא מספיק סומך על מח"ש והם לא ממש מצליחים להוכיח את עצמם כאוכפי החוק כלפי המשטרה ולראיה יש הרבה תלונות שבסופו של דבר מתגלגלות כתביעות אזרחיות נגד המשטרה ועל אף העובדה שמח"ש סגרו את התיק בלי כלום, התביעות הללו מתקבלות והמשטרה מפצה את הנפגעים (על אף שלא הענישה את השוטרים).
    קושי נוסף הוא בהנחיה של כבוד השר לבטחון פנים אשר מיושמת בגל הפיגועים האחרון אשר מכשירה חיסול של מחבלים גם כאשר ניתן לעצור אותם. יש לי חשש שההנחיה הזאת מחלחלת והופכת את הלחיצה על ההדק לקלה יותר.
    בשורה התחתונה, השאלה שממשיכה להטריד אותי היא מה היה קורה אילו אותו אירוע פלילי היה מתרחש בשכונת פשע יהודית? אני חושש (אם כי אני לא סומך את דברי על נתונים סטטיסטיים מדויקים) שהטיפול היה אחר ושהאצבע הייתה קלה פחות על ההדק.
    אנחנו חיים במציאות מורכבת ואי אפשר לנתק את המציאות הפוליטית והחברתית, את האלימות והגזענות, גם מהטיפול של משטרת ישראל במגזר הערבי. קשה שלא להשוות את המצב למציאות ששוררת עד היום בארצות הברית וממקומות אחרים בהם מתקיימת אכיפה סלקטיבית נגד מיעוטים מוחלשים.
    אני מאד מקווה שהמצב ירגע ושנצליח לחיות בשלום בעיר המעורבת שלנו, אבל יחד עם זה, אסור לנו לעצום עיניים ואנחנו חייבים להמשיך להילחם בגזענות ובאלימות שמכלים כל חלקה טובה בחברה שלנו.

  3. דן – הבעיה של מח"ש היא בעיה ידועה, מוכרת, מקיפה את כל התחומים של פעילות המשטרה. הפתרון לה, בדומה לשאר הבעיות של המשטרה, עובר להבנתי בהתאמת התקנים, הסדטנדרטים כוח האדם והתקצוב לכאלה של משטרה במדינה מערבית מתקדמת.
    לגבי ההשוואה לשכונות פשע יהודיות – אני לא זוכר ששמעתי על מקרים שבהם מעצרים פליליים בשכונות פשע יהודיות מביאים לעימותים בסדרי הגודל הנהוגים ביישובים ערביים.
    יש כאן גם שאלה טובה של "מסגור" האירוע. אני חושב שהתייחסות לתקרית הזו במונחים של החוק הפלילי בלבד, בלי להתייחס להקשר של מאבק לאומי (שאכן מתקיים פה ע"י חלק מאזרחי ישראל הערבים) שכולל במקרים מסויימים גם התנגדות פאסיבית והתנגדות אלימה לפעולת המשטרה מעצם היותה פעולה שלטונית (כולל כשמדובר באכיפת חוק פלילית בתוך המגזר הערבי -שירות חשוב מאין כמוהו לאזרח). גם זה תורם למשקל האצבע על ההדק.

  4. חקירה אמיתית ומקצועית? של מח"ש? בדיחה עצובה.
    מדובר בציבור שהיחס הממשלתי אליו בכלל (תקציבית, פוליטית) ובמיוחד מבחינת המשטרה הוא גזעני ומפלה כבר עשרות שנים.
    אני לא יודע מה היה בכפר כנא, אבל אלא אם מישהו יוכיח לי באופן מאוד רציני אחרת אני מניח שהשוטרים קיבלו החלטות לא סבירות על סמך שיקולים גזעניים.

    • אז חבל על הכסף ועל הזמן. אפשר לבטל את החקירה, כי הרי התוצאה ידועה מראש. אלא אם תוכיח לי באופן מאוד רציני אחרת, אני חושב שהגישה שלך כלפי המשטרה היא לא סבירה והתקבלה על סמך שיקולים גזעניים.
      אם כבר יש גזענות ביחס של המשטרה כלפי המגזר הערבי, אני חושב שהיא נמצאת בתת-אכיפה.

      • ואם כבר הוכחות, אני חושב שהבאתי כאן טענה טובה מאוד לפיה רוב הביקורת כנגד המשטרה נשענת על טענה שיקרית, כלומר על סרט שבו לא רואים לא את היורה ולא את האדם שנורה.

  5. אבשלום כפי שכתבו גם לפני. יש בעיה מרכזית בטיעון שלך בו אתה מצפה מהטוענים לחכות לחקירה מקצועית והוגנת. בעוד שחקירות נגד אלימות משטרתית גם כשזו מופעלת נגד אזרחים יהודים ובטח נגד פלסטינים או אזרחים ערבים אינה זוכה לחקירה אמיתית. כך שהטיעון שלך, שיכול להיות נכון במציאות כלשהי, משרה אוירה של טיעון תלוש מהמציאות המוכרת למי שמכיר את ההתמודדות עם אלימות משטרתית. [אגב גם כזו שהיא שרירותית לחלוטין כנגד אנשים המצלמים התנהגות לא סבירה של השוטרים]. לכן כדי להשלים את הטיעון, יש לשרטט את הערוץ דרכו תתבצע חקירה כזו. אם לא זה נראה ממה שאני ראיתי מאוד רע. בכל מקרה יורים תחמושת חיה על אזרח בזמן שלשוטרים לא נשקפת שום סכנת חיים. לא היו עושים דבר כזה בהפגנה של יהודים, ובטח לא של מתנחלים.

    • רן, אני לא מבין את הטיעון שלך. אני אמרתי שלהבנתי מהמידע שהגיע אלי (ואני מניח שאין לך מידע טוב יותר) הדרך היחידה להבין האם השוטרים פעלו בתקרית בצורה לא סבירה היא חקירה רצינית ומקצועית. אני יכול לקבל את ההנחה שלך שבמצב של מח"ש כיום הסיכוי שזה יקרה הוא נמוך (למרות שהיה כבר מקרה ששוטר הורשע בהריג לאחר שירה באזרח ערבי שלטענתו ניסה לדרוס אותו, כך שלא מדובר בטיוח אוטומטי). אני לא מבין איך נובעת מזה המסקנה שהשוטרים פעלו באופן לא סביר.
      לגבי התקרית עצמה, אני לא ממהר לקבל את הפרשנות שלך לפיה לשוטרים לא נשקפה שום סכנת חיים. היו לנו אתמול שתי הדגמות רעות מאוד עד כמה כמה מסוכן לחיים יכול להיות אדם חמוש בסכין, והעובדה שהוא עשה שני צעדים שמתרחקים מהניידת והפנה אליה את הגב לא מוחקת את העובדה ששניה וחצי קודם הוא הסתער עליה בחמת זעם. זה מפחית את רמת הסיכון, אבל לא מעלים אותה כאילו לא קרה דבר.
      יש הרבה דברים אחרים שלא קורים בהפגנה של יהודים או של מתנחלים. אני מחזיק בעמדה שהתגובה לסכנה צריכה להיות פונקציה של חומרת הסכנה ולא של זהות האדם שיוצר אותה, אבל אני חושב שבמציאות הישראלית לרמת הסיכון יש בכל זאת גם איזשהו קשר גם לזהות התוקף שנשענת על הסתברות ולא רק על גזענות.

כתיבת תגובה

