"ואיתך אגדל בלי לחשוש – אנחנו כבר בני שלוש…"

סיכום לרגל מלאת השנה השלישית לפעילות "עמדת תצפית" שמסתבר בניגוד למה שחשבתי, נראה שעלתה לרשת ב-14.10.2011, ולא ב-17 לחודש. את הסיכום התוכני של החודשים האחרונים אפשר לראות כמנהגי ברשומה של ראש השנה העברית, ואת סיכום הפעילות של השנה הקודמת אפשר לראות כאן.

בשנת הפעילות השלישית נוספו לעמדה 75 רשומות כולל זו הנוכחית, וזה קצת יותר מבשנה שעברה. לאלה צריך להוסיף 26 רשומות במדור "רגלי מבשר" (כתבי הרב אלקלעי) ו-201 רשומות במדור "הרצל לדור" (יומני הרצל).

במהלך השנה האחרונה ביקרו בעמדת התצפית שלי כ-1,186 מבקרים בחודש ממוצע (בשנה שעברה היו מעט יותר מ-900). לצערי המערכת לא מספקת נתון של מבקרים ספציפיים, כך שאי אפשר לדעת כמה מבקרים שונים הגיעו לעמדה השנה. אולי כסוג של אינדיקציה, עמודי ה"אודות" של המדורים השונים צברו  914 צפיות השנה, ואם נניח שחלק מהם הם צפיות של אדם אחד בכמה דפי אודות, אני יכול להעריך שבין 700 ל-800 קוראים חדשים נחשפו השנה לעמדה והתעניינו מספיק על מנת לפתוח עמוד "אודות".

לעמדת תצפית יש 80 מנויים דרך המערך של וורדפרס וההרשמה במייל. 32 מהם נוספו השנה, מה שמהווה גידול מרשים. בנוסף יש מספר לא ידוע של עוקבים ב-RSS, עוקבים אחריה 35 משתמשי טוויטר, וגם 342 חברי-פייסבוק שלי מקבלים התרעות על פירסומים (אם זה מופיע בפיד שלהם). קשה להעריך את היקף הגרעין של קוראים מתמידים, אבל אני חושב שהוא נשאר קרוב ל-40 קוראים.

בשנה האחרונה נוספו בעמדה 201 תגובות על רשומות, מתוכן 82 שלי, מה שמעיד שעדיין רוב השיח בתגובות הוא מולי ולא מול מגיבים אחרים. עם זאת, נראה שהיחס בין תגובות זבל (שהמערכת מסננת) לבין תגובות אמיתיות ירד מ 4:1 ל-3:1 (לטובת הזבל).

מבחינת הצפיות בעמודים, הנתונים מתאימים לגידול בכמות המבקרים והעוקבים. מספר הצפיות רשם עלייה מרשימה של יותר מ-7,000 צפיות ביחס לשנה שעברה, והגיע ל-30,111. בדומה ליחס בשנים הקודמות, כשליש מהצפיות האלה נרשמות בדף הבית, ו-21,748 צפיות נרשמו השנה בעמודי התוכן.

מבחינת הצפיה ברשומות – 2 רשומות שהתפרסמו השנה חצו את רף האלף צפיות. אחת עברה את רף ה-800, שתיים את רף ה-400 (אחת מהן התפרסמה בחודש האחרון של השנה הקודמת), שתיים את רף ה-300 (אחת מהן רשומה ותיקה), ושמונה את רף ה-200 (שלוש מתוכן רשומות ותיקות). אפשר לראות שישנן רשומות ותיקות שיש להן חיים משלהן (ובד"כ גם תוצאת חיפוש מובילה בגוגל) שממשיכות לצבור צפיות בהתמדה גם זמן רב לאחר הפרסום. למיקום גבוה בתוצאות חיפוש של גוגל יש ערך כפול: הוא מביא קוראים לעמדה, ומגדיל את הסיכוי שמי שמתעניין בנושא מסויים ייחשף לנקודת המבט שלי בעניין.

באופן כללי, מספר רשומות שפרסמתי השנה נהנו מרלוונטיות גבוהה לסדר היום הציבורי וצברו מספרי צפיות גבוהים באופן משמעותי מהמספרים של הרשומות המובילות משנים קודמות. המקרה המרשים ביותר הוא הרשומה "הבט סביב: לקראת מזרח תיכון חדש". היא פורסמה בחודש יוני זמן קצר אחרי תחילת הכיבושים המשמעותיים הראשונים של דאע"ש והציעה פרספקטיבה חדשה (לפחות ביחס למה שבד"כ פורסם עד אז) וכוללת על המתרחש במזרח-התיכון. במשך כשבוע לאחר הפרסום היא צברה כמות נאה של 203 צפיות, ואז, בשלב שבו רשומות בד"כ דועכות, קרתה תפנית מפתיעה. שני אנשי תקשורת מוכרים צייצו אותה בטוויטר (עד אז לא זכרתי בכלל שהרשומות נשלחות גם בטוויטר), והחשיפה הזו הביאה 2,228 צפיות בארבעה ימים. ביום השיא בלבד צפו בה 1,383 פעמים, שזה מספר דומה למספר הצפיות החודשי בחודש השני בטיבו בהיסטוריה של העמדה עד אז, ויותר מכלל הצפיות שצברה עד עכשיו הרשומה שהייתה הכי פופולרית לפניה. בנוסף החשיפה הזו הביאה לתוספת משמעותית של עוקבים בבלוג ובטוויטר וחברי-פייסבוק, מה שמרחיב ומגוון את בסיס הקוראים של העמדה בטווח הארוך.

למה אני מפרט את זה? גם כי זה היה כיף. אני די משתדל לכתוב כאן את הדברים שמעניינים אותי בסגנון שנראה לי מעניין, ולא להתפשר למען הקוראים. במידה מסויימת המשמעות של הבחירה הזו היא תוצאה שמכוונת אל קבוצת קוראים קטנה ואיכותית, ולכן אולי גם חשובה. כך שהמקרים שבהם התוצאה מצליחה להגיע גם אל מעגל קוראים רחב ומגוון יותר בהחלט משמחים אותי. הסיבה השניה היא שהמקרה הזה היה שיעור מצויין בדברים שמשפיעים על חשיפה ברשת: אני לא יודע איך שני האנשים שצייצו את הרשומה המדוברת נתקלו בה, כי למיטב ידיעתי הם לא עקבו אחרי העמדה בעבר. בסביבה של רשתות חברתיות (ובמצב ההערכות המקובלות הן שפייסבוק מצמצמת את החשיפה של תכנים לא ממומנים אצלה), הדרך העיקרית להגיע אל מעגל קוראים רחב יותר עוברת אצל הקוראים: מנועי החיפוש והאלגוריתמים שקובעים מה יופיע מול הקורא ברשת החברתית מחפשים תכנים שמעוררים פעילות שמעידה על רלוונטיות של התוכן: תגובות, לייקים ושיתופים. השיתוף ברשת או במייל הוא המלצה עבור מי שאליו הוא מגיע על כך שבתוכן הזה יש ערך ששווה קריאה. לא פחות חשוב מכך, הוא חושף את התוכן בפני אנשים נוספים שלא הכירו את העמדה בעבר, וכשהיא מגיעה לאנשים שהדמות הציבורית שלהם בולטת במרחב הרשת, התוצאה יכולה להיות חשיפת שיא כמו שקרה במקרה הזה. אני חושב שחוץ מאזכור בתקשורת הממוסדת אין דרך אחרת שיכולה להביא לחשיפה כזו. התובנה מהשיעור הזה היא די ברורה – מצאתם כאן (וזה נכון מן הסתם לא רק לכאן) תוכן שאתם חושבים שראוי שאנשים נוספים יקראו אותו? – שתפו אותו.

באופן כללי, לאחר שנתיים ראשונות יציבות, עמדת התצפית שלי רשמה השנה צמיחה נאה בהחלט ובכמה מדדים חשובים השיגה גידול מרשים של כ-50% בפעילות. אני מקווה שהמגמה תימשך גם בשנה הרביעית.

התצפיתן.

 

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “"ואיתך אגדל בלי לחשוש – אנחנו כבר בני שלוש…"

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s