הפרוטוקולים של טרכטנברג כ'

לפני מספר שבועות התפרסמו הפרוטוקולים של הועדה לשינוי חברתי כלכלי, הידועה יותר בכינוי "ועדת טרכטנברג", על שם העומד בראשה. הפרסום הניב מספר ציטוטים "אטרקטיביים" בעיתונות הכלכלית ודעך. אני החלטתי לנסות לקרוא אותם במלואם, ולאסוף מתוכם ציטוטים שנראים לי רלוונטיים ותובנות כלליות אם יעלו. אל הפרוטוקולים המלאים ניתן לגשת דרך הקישור הזה.

רשומה זו עוסקת בדברים מתוך הישיבה השביעית של הועדה, שהתכנסה ב-18.9.2011 ומתמקדת במריבה על נורמות הצינון של פקידי האוצר, ושאלת רצינות העבודה של הועדה.

אל הרשומה הקודמת בנושא

כרקע: הועדה פעלה במסגרת לו"ז לחוצה עד בלתי אפשרית. שבוע אחרי ישיבת הפתיחה, התבקשו חלק מהצוותים להציג כיוונים כלליים ראשונים. מכאן נשארו לועדה בערך שלושה שבועות לגבש את המלצותיה, תוך כדי תהליך של שמיעת הצעות מהציבור. דיוני הועדה היו סגורים לתקשורת, והפרוטוקולים שלה לא היו מיועדים להתפרסם בתקופה הקרובה. אני מקבל את הרושם שזה אפשר למשתתפים לדבר "תכל'ס" ללא תחושה של צורך "לחפות על עצמם" כנגד תגובה ציבורית. האווירה הזו היא המקור לאמירות הישירות והמעניינות שניתן למצוא בפרוטוקולים.

כל ההדגשות בציטוטים (אם לא צויין אחרת) הן שלי.

***

אחד הדברים הנחמדים בעבודה על הפרוטוקולים הוא לקרוא את הטון ואת הסיטואציה מבין השורות. לפעמים יש שם הומור, אבל הפעם נעסוק במריבה הסוערת ביותר שבה נתקלתי, שבה פתח אבי ליכט [נציג היועץ המשפטי לממשלה בועדה, היום משנה ליעוץ המשפטי לממשלה], כשהעלה את נושא תקופת הצינון של פקידי האוצר במעבר למשק הפרטי, מה שקומם עליו כמובן את פקידי האוצר. לא שאין להם תשובות, אבל זה בכל זאת שעשע אותי:

דבר שני שלא דיברו עליו ולדעתי כן חשוב לדבר עליו, זה נושא הצינון. אחד הדברים שגורמים לפגיעה באמון הציבור במערכת הציבורית, נובע מהעובדה שחלק גדול מהמונופולים ומהטייקונים מאוישים ע"י אנשים,

[מדברים יחד]

אבי ליכט: לא לא, התחולה, מי שפותח את הפה שלו על המשפטנים משלם ביוקר. אייל גבאי התחיל, עכשיו אין לו תעסוקה בשלב הבא. אני מציע להפעיל את זה באופן מיידי על מנכ"לי משרד ראש הממשלה. אבל אני חושב, ואנחנו רואים את זה גם בימים האחרונים, ופה לדעתי גיא רולניק יש צדק מסוים בטענות שלו, אם מסתכלים לאן הולכים בוגרי אגף תקציבים וכל האנשים הכלכליים, הם הולכים לעבוד אצל הטייקונים,

אייל גבאי [בזמן פעולת הועדה כיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה. בעבר ניהל את התחום הכלכלי במשרד רוה"מ בממשלת נתניהו הראשונה. עבד כסמנכ"ל בבזק בינלאומי תחת אורי יוגב. משנת 2002 עד 2007 הוביל תהליכי הפרטה נמרצים כשכיהן כמנהל רשות החברות הממשלתיות. בהמשך ניהל סניף ישראלי של קרן השקעות זרה שעסקה בהשקעה במיזמי תשתית מופרטים]:

הם הולכים לעבוד במשק הישראלי. לא יאומן , חברה, תתחילו לשלם.

אבי ליכט: אני ידעתי שתצעקו, לא מעניין אותי,

אייל גבאי: הם לא הולכים לחברות שמייצאות בכלל, הם הולכים לחברות של השוק הפרטי.

שלומי פריזט: כי הם מכירים את המשק הישראלי. מישהו מהם בוגר הייטק? הם לא בוגרי הייטק. הוא לא מבין בהייטק, למה? כי הוא התעסק במשק הישראלי. זה מה שהוא מבין.

אבי ליכט: אני ידעתי שזה מה שיהיה, אני עדיין חושב שהוועדה צריכה לתת לזה ביטוי כי יש כאן בעיה של אמון הציבור במערכת,

אייל גבאי: אם אתם לא תלכו לבית המשפט, אז אנחנו לא נלך למשק הישראלי. זה לא חל עליכם. אתם, כל בוגרי הפרקליטות וכולם מתמנים למחרת לשיפוט, מה אני אומר, שמכרתם אותי בבית המשפט? שהתחנפתם כשהצגתם את המדינה? אני לא אומר את זה, אני רואה את זה בעיניים, אבל אתם יכולים ללכת, והפרופסרים יכולים ללכת לאקדמיה, אבל אגף תקציבים והכלכלנים זה אלה שעושים מסחרה. חברה בואו נפתח את כל המגזר הציבורי לאן הוא הולך. בואו נפתח את זה. רשות ניירות ערך שלושה חודשים צינון, אגף תקציבים זה הבעיה.

אבי ליכט: אני רוצה לשמור על חופש הביטוי שלי להגיד את מה שאני חושב. אתם וועדה ציבורית, אתם לא רוצים אל תכתבו, מה הבעיה, אין לי שום בעיה.

 גל הרשקוביץ [הממונה על התקציבים באוצר. נכנס לתפקיד יומיים לפני כינוס הועידה] מגיב:

קודם כל לגבי הנושא הזה שבאמת הצינון, אני רוצה לומר שני דברים.

[…] אני לא מבין מה כולם מצפים שמישהו שהוא כלכלן ילך להיות כבאי או ילך להיות שוטר אחרי העבודה שלו כשזה התפקיד שלו? אני לא מבין מה החשיבה הזאת. אני כן מסכים לכך שצריכה להיות תקופת צינון ושצריך לכבד אותה. אני מאד לא אוהב לראות הרבה מאד בקשות של הרבה מאד גורמים לקיצורים כאלה ואחרים, צריך לכבד אותה, לשמור אותה, היא ארוכה, היא לא קצרה, אבל שנה שתהיה שנה. לא חצי, לא שלושה, לא וועדה כזאת, לא וועדת שפאניץ ולא מאני, בדיוק שנה. אבל מצד שני , צריך להסתכל ולומר once מישהו יושב בבית שנה מתקופת צינון, הוא לא יוכל להשאר ללא פרנסה, יש את חופש העיסוק. לכן הוא צריך להשתכר והמדינה צריכה לשלם לו עבור הזמן של השנה שהוא יושב בבית ואסור לו לעבוד.

הנושא המעניין יותר לטעמי שעלה לקראת תום הישיבה היה היכולת של הועדה להפיק מסקנות רציניות בתחום יוקר המחיה במסגרת עבודתה. אבי ליכט הטיל בה ספק:

קודם כל לגבי הצורך שלכם בהמלצות קונקרטיות בצוות הזה, אני אומר לכם שהוא קצת בעייתי. כי להבדיל מהצוותים האחרים שהיו מאד ממוקדים, הצוות הזה פעל על מגוון מאד רחב של שווקים בטווח מאד מאד קצר, ולכן החשש שלי שאם תרצו עכשיו לרדת באופן מיידי לשורות תחתונות שתוכלו לצאת לציבור, שכרכם יצא בהפסדכם במובן הזה שיהיה קשה מאד לבסס מבחינה עובדתית מהלכים מאד גדולים של רפורמות, שבשגרה נעשים בוועדות ציבוריות שלוקחות כמה חודשים ולא בשלושה שבועות שמתפרסים על כל השוק. לכן אני ממש מבקש שלא תנסו ללחוץ את שלומי לבוא עם משהו קונקרטי, להגיד תעשו את זה עכשיו מיד, אני חושב שזה לא בדיוק מועיל.

[…]

הבעיה המרכזית של הוועדה הזאת תהיה שאין לה בסיס עובדתי. אין לה איך לאסוף נתונים על כלל המשק ואני חושב שזה רעיון לא רע בכלל לשלב את זה בדבר הזה.

ליכט מעלה את החשש בתחום יוקר המחיה הועדה דוחפת לקידום רפורמות שלא נעשתה עבודה הכנה מספיקה לגביהן, ואין להן בסיס עובדתי. הרשקוביץ עונה לו שהוא יכול להסיר את החשש מליבו. הועדה ממליצה לממש "רפורמות מגירה" שהיו מוכנות במשרד האוצר מראש, ולמעשה הוא מנצל את ההזדמנות של מינוי הועדה כדי להעביר אותן במסלול לא שגרתי. הכנות הזו של פקידי האוצר מרשימה אותי בכל פעם מחדש:

נוצרה פה איזו תחושה אל מול היקף ההמלצות וכיו"ב, איך יכול להיות שהספיקו פתאום להקים ולנתח את כל הענפים, אז בואו אני רוצה להרגיע: הרי חלק גדול, בואו לא נתמם, חלק גדול מהענפים בנושאים האלה זה לא בדיוק נושאים שעכשיו פתאום מישהו אמר: רגע, יש וועדה, בואו נתחיל לחפש מידע, ללמוד וכיו"ב. ז"א מה שאני בא ואומר,

שלומי פריזט: גל, מה אתה חושב, שנולדתי אתמול? אני לא מבין. מה המשמעות של מה שאתה אומר?

גל הרשקוביץ: לא, להפך, אני אומר, אתה לא, אבל חברי הוועדה,

שלומי פריזט [אז הכלכלן הראשי ברשות הההגבלים העסקיים. פרש בסוף שנת 2012 לשנת צינון, בכוונה לחזור אל השירות הציבורי]:

סליחה, רבותי המושבעים, אין ענף שלא ניתן לחבר אותו לתוך יוקר המחיה או לתוך המערכת הרגולטיבית. מה שלא ניתן היה, לפי הנחיה של היו"ר טס החוצה. תאמין לי, במגירות שלי יש עוד הרבה דברים.

גל הרשקוביץ: אתם רואים פה כמה שקפים, כאילו מישהו עכשיו עזב והכין כמה שקפים. יש פה תשתית מספרית עובדתית מאד מאד מקיפה שהיא חלק מהדו"ח. זה לא איזה משהו שעכשיו פתאום יוצאים עם איזה הרגשות,

אבי ליכט מנסה בפעם האחרונה לחבר את הועדה להקשר שבו היא מונתה, ועל הדרך ממצה את מהותה:

גל, אני רק רוצה להגיד לך שאחת מדרישות המחאה זה לבטל את חוק ההסדרים. אם נקיים את וועדת טרכטנברג, זה יהיה לא חוק הסדרים, אלא האם-אמא של חוק ההסדרים.

***

זהו. עד כאן העיסוק בפרוטוקולים. דרך אגב, מסתבר שהועדה קיימה תשע ישיבות, אבל פורסמו הפרוטוקולים רק של שבע מהן, כך שלא ידוע מה נאמר בישיבות החסרות. מי שמעוניין לבחון את מצב יישום ההמלצות, מוזמן לעשות את זה באתר היפה הזה.

ככלל, ההתרשמות שלי היא שהועדה לא הגיעה להישגים משמעותיים. הפוטנציאל שלה להתמודד עם הבעיות שהעלתה המחאה בקיץ 2011 נחסמה כמעט לחלוטין בכך שאימצה את המגבלות שהטיל עליה נתניהו וניהלה את כל הדיון מתוך הכלוב שבו כולאים את הכלכלה הישראלית "כלל ההוצאה" והמחוייבות (כביכול, כי כשרוצים עושים) לשמור על מסגרת התקציב. כמובן, הגבילה מאוד את עבודתה ההגמוניה של חסידי השוק החופשי והמיסוי הנמוך על ההון, גם כאשר היו כנים מספיק לאתר את הנקודות בהם הוא לא מצליח לפתור את הבעיות שהוא יוצר.

ככלל, אני חושב שבמסגרת מגבלות עבודת הועדה והתודעה שלהם, רוב החברים בה ניסו בכנות לחפש הצעות לשיפור, ומעניין היה לראות את התובנות של מי שעוסקים בתחומים האלה באופן יום-יומי מעמדות השפעה, ואת המפגש בין זרועות המדינה השונות, למשל משרד האוצר, הרשות להגבלים עסקיים, הביטוח הלאומי, רשות המיסים ועוד.

הפרוטוקולים האלה, דווקא בגלל שלא היו מיועדים לפרסום, נותנים לטעמי הצצה מעניינת אל המקומות שבהם מופעלת הכלכלה והפוליטיקה בישראל. ניתן לצפות בכל רשומות הפרוייקט כאן.

מחשבה אחת על “הפרוטוקולים של טרכטנברג כ'

  1. פינגבק: הפרוטוקולים של טרכטנבג י"ט | עמדת תצפית

כתיבת תגובה

