כתם הפרי, כשל השוק וכאב הלב

אחת הבעיות הקשות של התיאוריה הכלכלית הקלאסית והניאו-ליברלית היא שהיא רואה את הכל במונחי סחורה. הבעיה היא שבניגוד לסחורה המופשטת, שמיוצרת לפי תכנון ויכולה להמתין על המדף במחסן ולעבור מיד ליד עד שיגיע הזמן למכור אותה לצרכן, יש סחורות שחייבים למכור בזמן מוגבל. ומכאן מגיע כשל השוק וכאב הלב של החקלאים.

שנה טובה לחקלאים מגדלי הפירות. הגידול מצליח, היבולים גבוהים והפרי רב.

שנה רעה לחקלאים מגדלי הפירות. היצע הפרי גדול מדי, והמחירים יורדים. התחרות על השיווק גדולה מדי. את הסחורה אי-אפשר לשמור לשנות מחסור. מה שלא ימכר ירקב. את מה שלא ימכר, לא שווה אפילו לקטוף. במקום להאכיל אנשים בחינם, הפרי ירקב על העץ.

חקלאי ממטולה, המגדל תפוחים, אגסים, אפרסקים, שזיפים ודובדבנים, שמוכר את הפרי שלו ישירות לרשתות השיווק הגדולות, אמר כי השנה סירבו הרשתות לקחת ממנו שזיפים מתחת לגודל 5 (קוטר 5 ס"מ), כך שבאין קונים הוא נאלץ להשמיד 35% מיבול השזיפים, או למכור אותם לסוחרים בעזה במחירי הפסד.

עוד אמר כי את הדובדבנים שהיו השנה גדולים, יפים וטעימים במיוחד, לא קטף כלל בשל העלויות הגבוהות של הקטיף, לעומת המחירים שהוצעו לו והפירות הבשלים נשרו לקרקע, או נקטפו על ידי שכנים ואורחים בחינם.

שנה טובה לאזרחי ישראל שאינם חקלאים. שפע פירות, היצע גבוה מדי, ובהתאם לחוקי השוק, כאשר ההיצע גובר על הביקוש, המחירים יורדים כדי שהביקוש ידביק את ההיצע.

שנה טובה לאזרחי ישראל?

למרות הכמויות העודפות בפירות הגלעיניים (אפרסקים, שזיפים, נקטרינות, משמש, דובדבנים ועוד) פער המחירים הקמעוני ביוני השנה באפרסקים הסתכם ב-31.1% לעומת 25.1% ביוני 2011 ובשזיפים ב-59.7% לעומת 44.2% בשנה שעברה […] התמורה לחקלאי שגידל בננות היתה בחודש יוני בממוצע 1.5 שקלים לקילו בעוד שהמחיר ברשתות השיווק הגיע ל-8-7 שקלים לקילו.

הכיצד?

לדברי בכיר במשרד החקלאות, הגידול בפערי התיווך בפירות הקיץ, בשנה בה נוצרו עודפי פרי גדולים במטעים, מצביע על כשל שוק, שמקורו בהעדר תחרותיות מספקת במגזר הקמעוני, בעיקר בין רשתות השיווק השולטות בכמחצית מהשוק. […] עוד עולה מנתוני משרד החקלאות כי פערי המחירים הקמעונים בשקלים השתנו רק במעט למרות שפע הפרי. הפער השקלי באפרסקים הסתכם ביוני השנה ב-2.39 שקלים לקילו, לעומת 2.7 שקלים לקילו ביוני אשתקד ובשזיפים היה הפער השקלי 4.1 שקלים לקילו לעומת 4.52 שקלים לקילו בחודש המקביל אשתקד.

וזקני הכפרים יכולים לספר על ימים שבהם חברות השיווק הגדולות של התוצרת החקלאית, וגם רשת שיווק גדולה היו בבעלות החקלאים והעובדים. כך היה להן אינטרס לשלם מחיר הוגן לחקלאי, ולגבות מחיר הוגן מהלקוח. את הרווחים שצברו חילקו כדיבידנד לבעלי החברה – עשרות אלפי חקלאים וחברי אגודות צרכנים.

אז בינתיים השוק מתנהל כפי שהוא אמור להתנהל, וכשלי השוק המוטבעים בו מעצם מהותו משרתים את מה שכל בר דעת יבין שהם צפויים לשרת: רווח רב לבעלי הון בעמדות תיווך אסטרטגיות, עושק של ציבור גדול התלוי בהם, וכאב כיס ולב לעובדים המייצרים.

איך אמר מאיר אריאל, שהקלטת אלבומו הראשון "שירי חג ומועד ונופל" נמשכה זמן רב מכיוון שלא ויתר על עבודתו בקטיף הכותנה בקיבוצו משמרות (ועל עטיפת האלבום מודגש: "מאיר אריאל באדיבותו של סניף הפועל משמרות"):

זיבלת, חרשת, תיחחת, עיגלת
זרעת, השקית, קילטרת, גידלת
קצרת, אספת, ארזת, שיווקת
ולא קיבלת מחיר –
אין ממה להחזיר,
אין עם מי להזדיר
ואין למי להזביר…

***

הרשומה מבוססת על הכתבה הזו.

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “כתם הפרי, כשל השוק וכאב הלב

  1. למתעניינים: סקירה משווה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת בנושא "התמודדות עם עודפיתוצרת חקלאית". http://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m02278.pdf
    שתי נקודות מעניינות לטעמי:
    א) מתבלטת היציבות של שוק מווסת של מכסות יצור.
    ב) הפיתרון שנראה לי הכי יפה הוא הרכישה של עודפי תוצרת ע"י הממשלה וחלוקתם במסגרת תוכניות הזנה בבתי ספר או כסיוע למעוטי יכולת – גם שומר על החקלאים, וגם משפר את התזונה באוכלוסיות החלשות מבחינה סוציואקונומית.

  2. ועוד עדכון:
    המחיר הסיטוני של עגבניות חממה הוזל מ-9 שקלים לקילו בערב ראש השנה ל-6.2 שקלים בימים האחרונים. נראה כי ברשתות הגדולות לא שמעו את החדשות והעגבניות נמכרות ברשתות ב-10-13 שקלים לקילו.

    גם המחיר הסיטוני של הקישואים הוזל מ-10שקלים לקילו ל-5.4 שקלים אבל החגיגה לא נעצרת והמחיר נותר כפי שהיה בשבוע שלפני החג – 13-10 שקלים לקילו. כמו כן, ניתן להוסיף לרשימה את המלפפון, שמחירו הסיטוני הוזל מ-6.3 שקלים לקילו ל-2.7 שקלים לקילו, אך בסניפי הרשתות הגדולות בהן ביקרנו מוכרים מלפפון ב-10-7 שקלים לקילו.

    http://www.themarker.com/consumer/1.1827309

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s