מדרש דגל

הייתי צריך סוף-סוף גם להגיד לו באיזה דגל אני בוחר ואיך אני פורש אותו לעין העולם. ואז היה אדוני שואל אותי בלעג: דגל מה הוא? כלונס ופיסת בד? – לא, אדוני, דגל הוא למעלה מזה. בדגל מוליכים את הבריות לכל מקום שרוצים, אפילו לארץ הבחירה.

למען הדגל הם חיים ולמענו הם גם מתים. יותר מזה, זהו הדבר היחיד, שהם נכונים למות למענו, אם מחנכים אותם לכך.

את הדברים כתב הרצל לברון הירש ביוני 1895. הדגל אינו רק כלונס ופיסת בד. דגל הוא התגלמותו של הסמל, המתנוסס מעל למציאות. הדגל תמיד מסמל משהו שמעל למציאות היום-יומית, ולכן נוכחותו במרחב היום-יומי יוצרת תמיד הזמנה לשיח סמלי-מדרשי עם הסביבה האנטי-סמלית שמסביבו.

החיים בישראל, ובמיוחד החיים בעיר שבטחונה בזהותה היהודית-ציונית מתערער ככל שהיא מתערבת והופכת לעיר מעורבת, מזמנים מפגש יום-יומי עם דגל ישראל. התמונות הבאות הן ניסיון למדרש דגל.

הדגל מונף מעל סביבתו, והשפעתו ניכרת גם כשהוא עצמו אינו מופיע בתמונה. במקרה הזה, הדגל מטיל צל על רחבת המשחקים בבית ספר יסודי במגדל העמק

הנפת הדגל נועדה להביע כבוד לסמל, אבל הדגל חשוף לפגעי מזג האויר, ועם הזמן הולך ומתבלה. לא תמיד מקפידים על כבודו ומחליפים אותו בזמן, וכך הסמל המכובד נשחק אל המציאות הפיזית של כלונס ופיסת בד.

קסדה ודגל

במהלך עבודות השימור בחצר כנרת, נקודת ההתיישבות הראשונה שהוקמה ע"י התנועה הציונית ושהיתה במידה רבה ערש תנועת העבודה, נתלו על הקיר זה לצד זה קסדת עבודה ודגל ישראל קטן. בהתכנסויות הציבוריות בשנותיה הראשונות של החצר, על מנת שלא לעורר את חשדות השלטונות, נהגו להניף זה לצד זה את דגל התכלת-לבן הציוני, ואת דגל טורקיה העות'מנית.

הדגל הוא פריט חיוני בסביבת המשרד בבסיס, אבל את הדלת יש להשאיר פתוחה כדי לחבר את כבל הרשת למחשב, וכך מתרווח במשרד חתול שמרכך את הפאתוס הפטריוטי.

בתחילת חודש מרץ 2008, לאחר גל ירי רקטות מעזה ופיגוע ירי בישיבת מרכז הרב, פרסו אוהדי מכבי ת"א דגל ישראל גדול ביציע, תחת השלט "תושבי הדרום וחיילי צה"ל עם ישראל איתכם" ומעל לשלט "עושה שלום במרומיו, הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל". בעבר הכינו אוהדי מכבי ת"א דגל ישראל עצום בגודלו, שבו החליף רקע צהוב את הרקע הלבן המקורי. דגלי ישראל מופיעים ביציעי מכבי ת"א בצורה בולטת יותר במקרים בהם עולה רצון להפגין פטריוטיות בעקבות אירועים אקטואליים או במשחקים מול קבוצות מחו"ל, ולעיתים גם כהתרסה במשחקים מול קבוצות ערביות, ואפילו מול הקהל של הפועל ת"א, שמודבק לו הדימוי של קהל "אנטי-ציוני".

בתחנה המרכזית בטבריה, משתקף דגל ישראל בחלון אוטובוס של חברה ערבית שבסיסה בנצרת. הגליל הוא אזור שאוכלוסייתו מעורבת, ועיקר פעילות התחבורה הציבורית בו מופעל על ידי חברות ערביות.

המופע הכי "שגרתי" של דגל בסדרת התמונות. כאן באנדרטת "עמק הבכא" של גדוד 77 בשיפולי רכס חרמונית ברמת הגולן.

חגיגת השבועות שציינה 100 שנים להתיישבות הציונית בעמק היתה אירוע עמוס בסמלים: מהקציר בחרמשים, ועד אחרוני הטרקטורים שיצרו את ההתיישבות ב"עמק" - סמל בפני עצמו. התמונה מלאה בתנועה, אבל הדגל כבר בדרך החוצה. במובנים מסויימים, גם ההתישבות החקלאית שחוגגת מאה כבר בדרך החוצה. היא תוחלף כנראה בחקלאות שתרוכז בידי מעטים שיפעילו עבודת שכירים זרים ברובם, ויישובים קהילתיים שאוכלוסייתם אינה עוסקת בחקלאות ועבודתה בעיר.

קבוצת סטודנטים מתאספת לקראת הפגנה לשיפור תנאיהם של העובדים הסוציאליים. רוב השלטים עדיין מונחים על הדשא, אבל הדגלים כבר מוצבים אל תוך התמונה. בשנים האחרונות חוזר דגל ישראל שנוכס ע"י הימין, גם אל הפגנות השמאל-הציוני, שבעצמו נמצא במהלך של שיבה אל הדגל, מחזון קוסמופוליטי אל חזון של חברה ישראלית צודקת, ומכאן ציונית. הבחירה הטבעית לחזור ולהניף את דגל ישראל מבטאת בחירה לחזור אל זירת הסמלים, ולהאבק על התוכן הציוני שאותו מסמל הדגל.

במרכז מסחרי בנצרת עילית. הדגלון משתלב בתמונה באותו קנה המידה של סמלי המטבע הזרים, ומוסיף משמעות למילה change המופיעה בינהם, ומעלה תהיות לגבי אפשרויות ההחלפה של הסמלים.

הציונות הוגדרה ע"י הרצל כ"יציאת מצרים שניה". במרכז מסחרי בנצרת עילית, עיר של קליטת עליה וקיבוץ גלויות, חוזרת דווקא קליאופטרה ממצרים המשעבדת למפגש עם סמל החירות של עם ישראל.

מפגש בין הפאתוס והפרוזה, הסמל והמציאות היום-יומית, מתלה הכביסה, הדגל והמטאטים.

שבת שלום

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “מדרש דגל

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s