בזמן שישנו

או בזמן שדיברנו על חיילת שעלתה לאוטובוס בירושלים וספגה קללה בזמן שהלכה לשלם (אני לא אוהב תיאוריות קונספירציה והאשמות בפרובוקציה, אבל חיילת שניגשת לשלם באוטובוס?!), או בזמן שאכלנו קורנפלקס שעבר תהליך תכנון של מהנדס מזון שיודע דבר או שניים בכימיה… אז בזמן הזה ומחר הולכת ונגמרת הוראת המדעים הכללית במדינת ישראל.

נכון, כתבתי על זה כבר, ו"אם אין בזה חדש אז זה לא חדשות", אבל הנתונים משגעים אותי כל פעם מחדש. וכן, הדרת נשים זה דבר בעייתי, גם אם הוא מגיע לסדר היום כספין תקשורתי שעוסק במקרה קיצון של קבוצות עבריינים שעוסקות בהטלת טרור שמרני בעיקר כלפי החברות "שלהם" פנימה (בדומה מאוד לטרור השמרני המופעל כלפי נשים ערביות בישראל, ברמה חמורה בהרבה) ונהנות מאווירת ההפקרות והיעדר האכיפה במדינה שהתקן המשטרתי שלה הוא פחות משליש מזה הראוי במדינה מודרנית, וביום שהוא יעלה נגלה שתקן מקומות הכליאה נמוך לא פחות.

אבל עם כל הכבוד,העסוק בנושא בשבוע האחרון הוא ספין תקשורתי אדיר שנועד למכור עיתונים ואולי גם להסיט את תשומת הלב מאיזו עיסקה לא מאוד מוצלחת שסגרה ממשלת ישראל עם מישהו מאבירי המגזר הפרטי היעיל שאינו מעוניין לשלם מיסים ותמלוגים אפילו כשהוא "מייצר" מחצבים שקבורים באדמות הלאום שלנו ונדרש בסה"כ לסיכון היזמי של חפירתם החוצה ומכירתם.

אז הנה מזכיר לנו פרופ' אהוד קינן, שמלמד כימיה בטכניון, יו"ר ועדת המקצוע במשרד החינוך ועוד כמה דברים, ש [ההדגשות שלי]:

את ילדיכם לא מלמדים כימיה וגם לא ילמדו בעתיד הנראה לעין, כי אין מי שילמד אותם. בכל מדינת ישראל נותרו כיום פחות מ-800 מורים לכימיה, כמעט מחציתם מעל גיל 50, רבים מהם יפרשו בקרוב לגמלאות. למדינת ישראל רק 16 מורים לכימיה שגילם נמוך מ-31. מורי הכימיה הולכים ונעלמים, מכיוון שמערכת החינוך שלנו איננה מצליחה למשוך אנשים צעירים לבחור בהוראת המדעים כמקצוע מכובד, מכיוון שאנשים צעירים ומוכשרים מדירים את רגליהם מהמכללות להכשרת מורים, מכיוון שלמשרד החינוך שלנו יש העדפות אחרות.

מעבדת מדעים בגימנסיה הרצליה

ומכיוון שהפרופ' קינן הוא כנראה אדם די חכם שאופקיו רחבים יותר מתחום המקצוע, הוא גם מבין שזה לא שאי-אפשר יהיה ללמוד כימיה במדינת ישראל בעתיד. פשוט לא כולם יוכלו. הבעיה היא לא בהוראת הכימיה, אלא בשיוויון ההזדמנויות, כי:

תושבי צפון תל-אביב, גבעתיים ושכונות הכרמל בחיפה לא ייצאו לרחובות אם מישהו ינסה למנוע מילדיהם חינוך למדעים. הם פשוט ידאגו לכך שזה לא יקרה, ובמידת הצורך יפתחו את ארנקם כדי שילדיהם לא ישארו בעמדת נחיתות לעומת הילדים במדינות המתקדמות.

כך שבסופו של דבר, השאלה היא כמובן לא האם ילמדו כימיה במדינת ישראל, אלא מי יזכה לחינוך מדעי ולגישה לעבודה עם שכר גבוה, ומי ילך לחפור מחצבים בים המלח, או להדוף תלונות של לקוחות באיזה מרכז שירות, או לשטוף רצפה. (והבעיה האמיתית שלנו היא כמובן לא בכך שאנשים שוטפים רצפה במקום להנדס תוכנה, אלא שלא משלמים שכר ראוי לכל העבודות המועילות האלה, כלומר חוץ מעניין שירות הלקוחות, שמטרתו בעיקר לתחזק מנגנון של גנבה מלקוחות ).

ובגלל שגם סמלים ודגלים הם שדה שראוי להתמודד עליו, ושמונה המילים של הרשומה מראה עד כאן בסה"כ 462 מילים עד כאן, ראוי להזכיר שמדיניות חינוך כזו, פרט להיותה חזירית והרסנית, היא מדיניות אנטי ציונית. למה אנטי ציונית? כי לא במקרה קראתי את הרצל (שצריך להיות קריאת חובה לכל תלמיד במערכת החינוך בישראל), וחברה ציונית היא בין השאר:

א) מודרנית, משכילה, נשענת על מיטב הישגי המדע ותורמת להם.

ב) שיווינית בחינוך, שנאמר [ושוב ההדגשות הן שלי]:

הילדים האלה הם מבית הספר אשר סביב הגן הזה.  מביאים הלום את כל המחלקות והכתות לסרוגין למשחק-האתליטים, שאינו נופל בערך תועלתו מתועלת הלמוד.

– אך, כנראה, אלה רק בני עשירים – שאל פרידריך – כי כלם לבושים יפה ונקי, כאשר עיני רואות.

– לא, אדון – השיב הפקיד – אלה הם כל פלגות העם, בבית הספר אין הבדל לא בבגדים, לא בשום דבר – זולתי בכשרון, ובשקידה.  אנו בחברתנו החדשה לא נעשה את מעשה הַהַשְוָאָה.  איש לפי פעלו.  לא בטלנו את תחרות העבודה.  אך התנאים שוים הם לכל, כמו במלחמה לשם פרס, או במרוץ התחרות, בתחילה הכל רצים להיות שוים, בתחילה ולא בסוף.  בחברה הישג יש אשר איש הצליח בעסק אחד, ומזה לבד היו תוצאות לילדיו ולצאצאי צאצאיו ליהנות מטוב החינוך הגבוה ולהיות כל ימיהם חסרי דאגה, ומן העבר השני אנוסים היו הנודדים לסבול לא רק בגלל פשעי אבותיהם, אך גם בגלל עסקיהם הרעים.  משפחה שנתדלדלה נפלה לתוך אספסוף העניים, ועוז ענקים היה דרוש להתנער משם…  אך בינינו אין הילדים מפסידים ואינם נשכרים בעד עסקי אבותיהם.  בעד כל דור חדש הכל מתחיל מבראשית.  על כן כל בתי הספר מן הבתים למתחילים  עד האוניורסיתה הציונית הם חנם אין כסף, וילדי בתי הספר עד תלמידי בה"ס התיכונים הגומרים את למודם חיבים ללבוש בגדים שוים.  אנחנו חושבים לדבר פורע-מוסר, כי יורגש בבה"ס הבדל מצב הונם של אבות התלמידים.  זה מקלקל הכל.  ילדי העשירים מתגאים ומתעצלים, וילדי העניים נעשים מרי נפש קודם זמנם…

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “בזמן שישנו

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s